В безпрецедентен ход Китай финализира регулация, която урежда начина, по който технологичните компании могат да използват алгоритми за препоръки. Така Пекин атакува тайната зад успеха на много от гигантите в страната.

Правилата, които бяха публикувани за първи път миналата година, влизат в сила от 1 март, тъй като Пекин продължава да настоява за затягане на регулациите в китайския технологичен сектор.

Алгоритмите са от решаващо значение за това, как работят технологични компании – от препоръчване на артикули в приложенията за електронна търговия на потребителите до оформяне на информационен поток в социалните медии.

Инвеститорите ще наблюдават дали тези правила ще повлияят на бизнес моделите на компаниите, като няма да бъдат подминати и гигагнти от калибъра на Alibaba и Tencent. От още по-голямо значение е и как регулаторите ще прилагат закона.

Ето някои от разпоредбите в китайската алгоритъмна регулация:

- Компаниите не трябва да използват препоръки за алгоритъм, за да правят нещо, което нарушава китайските закони, като например застрашаване на националната сигурност.
- Услугите за алгоритмични препоръки, които предоставят информация за новини, трябва да получат лиценз и не могат да разпространяват фалшиви новини. Тази разпоредба беше ново допълнение към проектоправила от миналата година.
- Компаниите трябва да информират потребителите за „основните принципи, цел и основния механизъм на работа“ на услугата за препоръки за алгоритми.
- Потребителите трябва да могат да се откажат от услуги за препоръки чрез алгоритми.
- Потребителите трябва да могат да избират или изтриват тагове, които се използват за захранване на алгоритми за препоръки и да им предлагат неща.
- Компаниите трябва да улеснят „безопасното използване“ на услугите за алгоритъмни препоръки за възрастни хора, като ги предпазват от опасни ситуации, като например измами. Това също беше ново допълнение към предишния проект.

„Тези промени отразяват някои от най-големите опасения в китайското общество днес – контрол на съдържанието онлайн, кризата със застаряването на населението, прозрачността на големите технологични компании, антиконкурентното поведение – и се стремят да се измъкнат пред бъдещето, където алгоритмите се използват за разлагане на социалното единство или задълбочаване на проблемите на пазара“, казва за CNBC Кендра Шефер, базиран в Пекин анализатор в Trivium China.

Компаниите могат да бъдат глобени от 10 000 до 100 000 юана (между около 1570 и 15 740 долара) за нарушения на правилата.

Прилагането на регулирането на алгоритъма може да създаде сблъсък между регулаторите и технологичните компании. Това е така, защото, за да могат регулаторите да открият нарушения, може да се наложи да проверят кода зад алгоритмите.

Снимка: Pikrepo

Виж още: И Roblox слагат пауза на китайския пазар