Възстановяването на бранда на Motorola като глобален лидер било по-трудно от очакваното. Това призна шефът на Lenovo Янг Уанкинг в интервю за Wall Street Journal.
Lenovo купи Motorola Mobility през 2014 в една от най-големите сделки на годината. Китайската компания плати 2.91 млрд. долара на Google, но позволи на интернет гиганта да задържи патентното портфолио на Motorola.
Натискът на китайското правителство местните компании да инвестират по-сериозно в чужбина стимулира Lenovo за покупката на Motorola. Две години след сделката, Lenovo оряза 2000 работни места. Компанията падна от трето до осмото място в световната класация на производителите на смартфони. През май миналата година Lenovo отчете първата си годишна загуба от 2009 г., като тогава Янг обвини разходите по реструктурирането след придобиването на Motorola.
"Подценихме разликите в културата и бизнес модела", призна шефът на Lenovo в интервюто за WSJ.
Янг е видял сделката като шанс да повтори успеха на Lenovo от преди десетилетие, когато Lenovo придоби подразделението за персонални компютри на IBM. ThinkPad-овете всъщност помогнаха на Lenovo да стане най-големият производител на компютри в света.
Той прави стратегически грешки, които идват именно заради случая с IBM. Първо, той предлага достъпни Motorola смартфони на китайския пазар, който и без това е пренаситен с този тип устройства. Motorola не се справя добре. След това се взима решение фокусът да се насочи към хай енд смартфони, но там конкуренцията от Apple, която предлага продукти на същата цена също води до провал за Morotola.
"Успешно трансформирахме Lenovo в интернационална компания", каза Янг. "Нашият проблем беше, че ние не се познавахме", реферирайки към Lenovo и Motorola.
Lenovo обаче вярва, че Motorola ще успее. През 2016 компанията е увеличила с 30% рекламните и маркетинг разходи, за да увеличи популярността на марката, а флагманът Moto Z показва отлични резултати. Само времето ще покаже дали това ще се случи.
Прочетете: Глобалните продажби на компютри вървят надолу за пета поредна година