Всички знаем, че САЩ има сериозен афинитет към оръжията на войната – независимо дали ще ги използва за собствена защита или, както по-често се случва, за да въдворява ред. Според данни на Стокхолмския международен институт за изследвания на проблемите на мира САЩ e похарчила 640 млрд. долара за военни цели. Това е около 3.8% от БВП (брутен вътрешен продукт). Ето колко сериозно внимание отделят Щатите за поддръжката на мира. От безбройните екшън филми знаем много за най-известните хеликоптери, използвани от американската армия, които постоянно претърпяват подобрения. Въпреки тях те бавно, но сигурно вървят към края на своя жизнен цикъл.

Kiowa Warrior ще бъде „пенсиониран“ през 2025 година, Chinook през 2035 година, a Apache и Black Hawk – през 2040 година. Може би смятате, че САЩ вече има почти готов заместител? Да, можеше, но проектът за Boeing-Sikorsky RAH-66 Comanche беше прекратен.

Очакваше се, че хеликоптерът ще бъде на най-високо технологично ниво. Според плана Comanche може да бъде оборудван и използван както за разузнавателни, така и за мисии, в които се изисква брутална сила. По този начин моделът замества едновременно както по-лекия и маневрен OH-58D Kiowa Warrior, така и по-стария AH-1 Cobra, пишат от Gizmodo.

Материалите, използвани за направата на RAH-66, абсорбират радарните сигнали и са с форма, която прави машината повече от трудна за засичане, а на радара се визуализира като 360 пъти по-малък от AH-64 Apache. Тъй като сме на тема външен вид – хеликоптерът изглежда повече от добре.

 

 


Според проекта Comanche се задвижва от двойка турбовални двигателя, осигуряващи максимална скорост около 320 км/ч и боен радиус 280 км. Авиониката и системите за навигации са от най-високо ниво, пилотът може да разчита на електронно-дистанционна система за управление (fly-by-wire), която замества традиционните системи с електронни. Тя позволява на летателния апарат да изпраща автоматични сигнали, които се обработват без нуждата от намеса на пилота. Comanche разполага с .50-калиброво оръжие и може да се оборудва с шест ракети Hellfires или 12 ракети Stinger.

През 1983 година е дадено началото на програма Light Helicopter Experimental. Нейната цел е подмяна на хеликоптерите от „Виетнамската ера“. След шест години вътрешно планиране армията официално оповестя проекта, а през 1991 година той е възложен на Boeing-Sikorsky, който трябва да създадат два прототипа. Следват девет години, през които екипът се опитва да пренесе идеите от чертожната дъска в реален продукт. През 2000 година започва фаза на производство, която продължава 4 години... преди армията да прекрати проекта. За този период са създадени точно два прототипа. Според първоначалната идея до 2006 година Boeing-Sikorsky е трябвало да са произвели 1200 RAH-66 Comanche, но това, както става ясно, никога не се осъществило.

„Проблемът с програмата за нови хеликоптери е, че технологията, както и нуждите на войските се развиха твърде много за периода, през който продължаваше развиването на проекта. Провалът беше резултат от изцяло нови изисквания, които възникнаха в средата на цикъла на развитие“, коментира през 2011 бригадният генерал Антъни Кръчфийлд.

Всичко това означава, че правителството на САЩ е загубило почти четвърт век и 7 млрд. долара в разработка на хеликоптер, който никога няма да бъде използван... той дори няма да бъде конструиран.

Разбрахте ли, Калашников ребрандира AK-47 като "оръжие на мира"?