Последните четири години са годините на виртуалната реалност, в които всички говорят само за това, включително и ние в последния брой на печатното ни издание. Това не променя факта, че 2016 е първата истинска година на виртуалната реалност, в която ни делят едва седмици до пускането на Oculus Rift и HTC Vive - основните конкуренти в сферата. Истината обаче е, че първият рунд от този мач вече има своя победител и това е тайванската компания, която много хора обичат заради смартфоните й.

Във втория ден на MWC 2016 най-накрая имах възможността да опитам HTC Vive от първо лице и единствената реакция, на която бях способен, бяха възклицанието “уау” и онзи детински смях на чисто удоволствие, от който изпитвам лек срам. Вероятно очаквате да разкажа за потапянето в някой забързан шутър, но истината е, че тези емоции предизвика приложението Tilt Brush на Google. На практика това е сложна, триизмерна версия на Paint, която се случва във виртуалната реалност.

 

 

Хедсетът на HTC е един от най-удобните, които съм пробвал, като тук намесвам уговорката, че последният Oculus Rift, попадал на главата ми, е Dev Kit 2, който се различава значително от финалната версия. Vive ляга удобно на главата, като няма проблем да се използва и с очила, които за щастие не се запотяват след няколко минути. Също така хедсетът има добри, меки и удобни уплътнения, благодарение на които имах усещането, че мога да изкарам часове, без да усетя дискомфорт.

Това, което отличава VR детето на HTC от всички останали, обаче са контролерите му. На пръв поглед нелепи, именно те премахват и малката дезориентация, която съм усещал, когато се протегна във виртуалната реалност и не видя ръцете си. В Tilt Brush те се визуализират, което очевидно кара мозъка ми да се чувства комфортно. По-важното е, че движението им е изключително прецизно и няма забавяне, заради което усещането е наистина реалистично.

 

 

Другият отличителен белег на Vive са неговите камери. Две от тях са разположени на стените на помещението, докато третата е на самия хедсет. Първите две отчитат къде в пространството се намирате, което пък позволява буквално да се разходите във VR и дори да клекнете, отново без осезаемо забавяне, от което да ви стане лошо. Камерата върху предната страна на хедсета пък отчита къде са стените на помещението и визуализира синя решетка във виртуалната реалност, която е сигнал да не продължавате напред. Резултатът е най-реалистичното потапяне във VR, което можете да изживеете в момента.

В 10-ината минути, които изкарах с хедсета на главата си, “рисувах” с боя, флумастер, огън, звезди и т.н. Всеки щрих, който поставите, остава в пространството и можете да го заобиколите, да се “гмурнете” в него и да го погледнете от всеки ъгъл, който си изберете. Така направих колона от огън, висока до кръста ми, която погледнах от горе, а после клекнах в нея. Единственият момент на дискомфорт беше първият път, в който погледнах надолу и не видях краката си, но то беше само за секунда.

Едно от най-впечатляващите, но и плашещи неща е колко реална е виртуалната реалност. Докато чаках реда си на щанда на HTC, една дама нарисува линия на височината на погледа си. Няколко завъртания по-късно се озова точно пред линията, което я накара рязко да се приведе, за да не се блъсне в нея. Самият аз пък избрах среда за рисуване, в чийто център имаше статуя, през която вероятно бих могъл лесно да мина. Вместо това в началото я огледах няколко пъти, а после, напълно несъзнателно, я заобикалях, както бих заобиколил истински мраморен предмет. До края на демото, както установих по-късно, така и не минах през статуята. Всичко това ме кара да вярвам, че цената от 800 долара, която HTC обяви в понеделник, е наистина оправдана.

 

 

Въпреки че минутите ми с HTC Vive бяха отделени за едно наглед елементарно приложение, успях да почувствам истинската мощ, която VR технологиите притежават. С оглед на очакваните заглавия за Vive, сред които The Climb и Eagle Flight, вярвам, че гейминг индустрията е на прага на един от най-пленителните периоди в историята си. По-важното е, че виртуалната реалност дава едно изцяло ново поле на креативност, в което ние, потребителите, ще преживеем неща, които вероятно дори не можем да си представим днес. Истината обаче е, че вчера на щанда на HTC едно хлапе, чиято глава се рее в научнофантастичните романи, се почувства по-щастливо от всякога, защото една от големите му мечти се оказа реална реалност.

 

Много повече за виртуалната реалност можете да намерите във февруарския брой на сп. HiComm. А за всички интересни новини от MWC 2016, посетете специалната ни страница в партньорство с Теленор.