Белият дом изложи възможна регулаторна рамка за бъдещите космически полети на човечеството.
Тази седмица Националният космически съвет (НКС) публикува проектозакон, който възлага надзорна отговорност за нови космически дейности и инфраструктура, включително частни космически станции, производство извън Земята и отстраняване на космически боклук.
Тази отговорност ще бъде разпределена между Министерството на транспорта и Министерството на търговията.
"Американската индустрия е водеща в света в предоставянето на ползите от Космоса на Земята", заяви заместник-министърът на търговията Дон Грейвс в изявление, изпратено по електронната поща от Белия дом. "Това законодателство гарантира, че нашето правителство ще изгради регулаторна среда, която подкрепя търговското разрастване в полза на всички американци."
Съгласно съществуващата в САЩ рамка Министерството на транспорта регулира частните сателитни системи за дистанционно наблюдение, докато Министерството на транспорта се занимава с търговските изстрелвания и повторните полети, включително безопасността на хората по време на такива полети (чрез Федералната авиационна администрация). Междувременно Федералната комисия по комуникациите управлява използването на електромагнитния спектър от спътниците.
Но няма ясно "разрешение за мисия" за много предстоящи търговски дейности в последната граница на цивилизацията ни. Предложеният законопроект от Националния космически съвет - орган за формиране на политики, председателстван от вицепрезидента на САЩ Камала Харис - има за цел да запълни пропуските.
Например новите правила ще разширят обхвата на отговорността на Министерството на транспорта за безопасността на хората в околоземна орбита, както и на тези на (или около) Луната и други небесни тела. Министерството на транспорта също така ще отговаря за лицензирането на дейности за транспорт в Космоса като например мисии, които доставят стоки на лунната повърхност.
Според изявлението, изпратено по електронната поща, Министерството на търговията ще има правомощия по отношение на "всички нови космически дейности, които не са предназначени за хора или не са възложени на Министерството на транспорта". "Примерите включват мисии за сглобяване и производство в Космоса и спътници, отговарящи за отстраняване на космически отпадъци."
Министерството на търговията ще има също така правомощия да координира космическия трафик и да предоставя предупреждения, които помагат за предотвратяване на сблъсъци извън Земята.
Предложението на Националния космически съвет не е единственият възможен регулаторен план за бъдещите космически дейности. Комитетът по наука, космос и технологии към Камарата на представителите на САЩ работи по свой собствен закон, известен като Закон за търговското пространство, отбелязва Марсия Смит от Space Policy Online.
Снимка: Unsplash
Виж още: Ingenuity поднесе изненада на NASA