Полетите на въздушни таксита в Европейския съюз могат да започнат още през 2024 г. според ръководителя на европейската администрация за авиационна безопасност. Патрик Кей, изпълнителен директор на Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA), казва, че има още много работа, която трябва да се свърши както от страна на производството, така и от страна на регулирането на полетите, но смята, че „ЕС може да разреши търговско използване на (въздушни) таксита през 2024 или 2025 г.“ Конкретно властите във Франция се надяват, че по-ранна дата може да бъде достигната като средство за демонстриране на градската въздушна мобилност по време на Летните олимпийски игри през 2024 г. в Париж

Изпипването на регламентите, уреждащи експлоатацията на въздушни таксита, ще бъде една от основните задачи при превръщането на пътническите въздухоплавателни съдове в реалност. В началните си години ЕС ще изисква всички полети - независимо дали са фиксирани или с ротационно крило - да се изпълняват от лицензирани търговски пилоти. Служителите на EASA вярват, че изискванията ще бъдат разхлабени, тъй като технологичният напредък повишава надеждността и безопасността на въздушния надградски транспорт.

Патрик Кей призна, че напредъкът към автономния полет за пътниците все още е много години напред във времето. Но той описа вероятния старт на пилотната служба като близо на хоризонта.

„В процес сме на сертифициране на някои от превозните средства, които ще бъдат използвани, а целта ни, която според нас е реалистична, е 2024 г.“, каза Патрик Кей на презентация на EASA. „Може да и закъснеем със самия старт, но смятаме, че самите превозни средства могат да бъдат сертифицирани до тази дата.“

Вече са подадени около дузина заявления за сертифициране. Някои от тях обаче включват дейности за доставка на безпилотни летателни апарати, които вероятно ще бъдат регулирани от по-малко строги разпоредби, включително одобрение на безпилотни полети от самото начало.

EASA се консултира с европейските компании Lilium, Volcopter и глобални участници в сектора относно начините, по които правилата за сертифициране и експлоатация могат да бъдат най-добре замислени за производители, доставчици на услуги, пътници и по-широката общественост.

Коментарите дойдоха по време на презентацията на проучване на EASA сред около 4000 души в шест европейски града, които предложиха усещане за обществено отношение към новия транспорт. Проучването установи, че 80% от анкетираните гледат на транспорта по въздух по положителен начин, а 71% казват, че са готови да използват тези услуги, когато започнат. Основните опасения са фокусирани върху безопасността, въздействието върху околната среда и шума.

Снимка: Volcopter

Виж още: Куче робот помага на SpaceX за ракетата, която ще ходи до Марс (ВИДЕО)