Как да проектирате робот, който да може да изследва разнообразни терени, каквито може да срещне на чужди планети?

Екип от Калифорнийския технологичен институт и Лабораторията за реактивно движение на НАСА (JPL) е проектирал робот, който надхвърля типичния роувър и може да бъде следващата стъпка в изследването на планети. Четириколесният Multi-Modal Mobility Morphobot (M4) е проектиран така, че самостоятелно да оценява околния терен, за да определи как най-добре да преодолее предстоящите препятствия.

Уникалните възможности на М4 съчетават решения на препятствия, възникнали при предишни роботизирани мисии на Марс, и биха могли да осигурят иновациите, необходими за предвиждане на бъдещи такива. Предстои труден терен? Няма проблем. Четирите колела на M4 са проектирани да се завъртат настрани и да работят като витла, превръщайки Morphobot в квадрокоптер. Препятствие на пътя ви? M4 може да се изправи, като използва задните си две колела като крака, балансирайки с въртеливата тяга на предните си витла, докато се завърта към свободен път. С помощта на изкуствен интелект (ИИ) M4 е проектиран да прави тези решения самостоятелно.

Роботизираните превозни средства за изследване на планети като марсоходите на колела на Марс са ограничени до пейзажите, по които могат да се движат. Марсоходът Curiousity на НАСА например изследва марсианската повърхност вече единадесет години. За това време роботизираният изследовател е изминал по-малко от 32 км и е получил повреди на колелата си през първите няколко месеца от мисията си.

По-новият марсоход на НАСА Perseverance беше изпратен с малък хеликоптер спътник, наречен Ingenuity. Успехът на полетите на Ingenuity на Червената планета накара НАСА да запази подобното на дрон превозно средство в експлоатация дълго след планираната му мисия, за да помогне за проучване на маршрутите за Perseverance, предоставяйки на операторите на мисията ценна информация за пътя на марсохода напред.

M4 може да се справи с всички тези задачи сам благодарение на революционен набор от възможности.

"Нашата цел беше да разширим границите на роботизираното придвижване, като разработим система, която демонстрира изключителни възможности за придвижване с широк набор от различни режими на придвижване. Проектът М4 успешно постигна тези цели", заяви доцентът по електротехника и компютърно инженерство в Североизточния университет Алиреза Рамезани в изявление на Caltech.

Рамезани и директорът на отдела за биоинспирирано инженерство в Калтех и професорът по аеронавтика Мори Гариб стигнаха до идеята за M4, която разработиха заедно с група в Центъра за автономни системи и технологии (CAST) на Калтех. Екипът им се състои от Ерик Сихайт от Калтех, научен сътрудник с постдокторска степен по аеронавтика, инженер-дизайнер от CAST Реза Немови и Араш Калантари от JPL.

Миналия месец групата публикува статия в списание Nature Communications, в която обявява робота. В статията се посочват техниките за придвижване на различни животни като вдъхновение за някои от проектите на М4 като например птицата кеклик, която размахва крила за баланс, докато върви по хълмисти местности.

Снимка: Nature Communications

Виж още: Neuralink е провалът на Илон Мъск, за който той не иска да разберете

 

Тагове: