Доверието между хората и роботите се подобрява, когато движението между тях е хармонизирано, откриха изследователи.
Тези открития биха могли да подобрят успеха на реалните екипи от хора и роботи, като помогнат на потребители като службите за спешна помощ да работят по-ефективно с роботи в бъдеще. Статията „Co-Movement and Trust Development in Human-Robot Teams“ („Съвместно движение и развитие на доверието в екипите човек-робот“) е публикувана на сървъра за предпечат arXiv.
Чрез засичане на съвместното движение в реална среда роботите биха могли да го използват като индикатор, за да разберат дали потребителят им има достатъчно доверие.
Водещият автор д-р Едмънд Хънт от Факултета по природни науки и инженерство на Бристолския университет казва: „Хората предпочитат социални разстояния от другите по време на взаимодействие и тяхната близост формира ангажираност.
„Това важи и за взаимодействието между хора и роботи. Начинът, по който роботът се движи, също може да предаде информация на потребителя - хората бързо възприемат видимо целеустремено поведение от движението на робота.
„Искахме да разберем дали начинът, по който хората и мобилните роботи се движат заедно - съвместно движение в пространство като сграда - може да повлияе на нивата на доверие в робота.“
Екипът прогнозира, че ако роботите могат да се движат заедно с хората по синхронизиран начин, това ще изгради доверие - и обратното, че ако потребителят не се доверява на робота, съвместното движение ще бъде нарушено.
Експериментът се проведе в „Спаркс Бристол“, където обикновени граждани бяха обединени с два мобилни робота-роувъра и бяха помолени да си представят, че са пожарникари, които претърсват сграда след пожар, като използват роботите, за да я огледат и да се уверят, че е безопасна.
След това екипът проследи движението на човека и робота с помощта на ултразвукова система за проследяване. Те открили статистически доказателства, че синхронизацията между движението на човека и робота с течение на времето, когато роботът е на разстояние до два метра, е свързана с промените в самооценката на доверието. Установено е, че потребителите, които са съобщили за по-ниско доверие в роботите, са отразявали по-малко движенията на роботите.
Това означава, че движението потенциално може да се използва от роботите като маркер за проблеми с доверието на потребителите към тях и те могат да предприемат изпреварващи действия, за да се опитат да подобрят или възстановят доверието, например ако са допуснали грешка и трябва да я поправят.
Д-р Хънт добавя: „В бъдеще хората и роботите ще работят все по-често заедно в екипи, а членовете на екипа ще трябва да си имат взаимно доверие.
„Открихме доказателства, че когато хората и роботите могат да се движат заедно по по-синхронизиран начин, това помага на доверието - и че когато доверието е нарушено, това съвместно движение също се нарушава.
„Това може да бъде ранно предупреждение за необходимостта от възстановяване на доверието, така че мисията между човека и робота да бъде успешна, когато нещата не вървят по план.“
Сега екипът планира да проучи допълнително причинно-следствената връзка между намаленото доверие и намаленото съвместно движение. Това включва установяване дали прекъсването на съвместната работа с робота затруднява участника да намери ритъма на съвместното движение с робота, което може да не е проблем на доверието като такова.
Снимка: Unsplash/Richard Bratton, BlueSky Film & Media
Виж още: Богатствата на този астероид могат да направят всеки един на Земята милиардер