Музикалният романтичен филм „Ла Ла Ленд“ (La La Land) получи 14 номинации за „Оскар“, с което изравни рекорда на „Титаник“ и „Всичко за Ева“. Филмът на Деймиън Чазел, който през 2014 година впечатли с „Камшичен удар“ (Whipwash), вече грабна рекордните седем награди „Златен глобус“. От избраните филми, които ще се борят за най-престижните филмови награди, тази година личи и разнообразието. Ако предишните две издания минаха под протеста на афроамериканските актьори и творци, изразен в кампанията #OscarsSoWhite (Оскарите са толкова бели), през 2017 се усеща сериозното разнообразие сред номинираните. Шест филма, в които афроамериканците имат централна роля (пред и зад камерата), са сред претендентите, а компания им прави индийският „Лъв“. Това означава, че поне десет чернокожи актьори и творци имат шанс да спечелят най-желаната филмова награда.
В категорията „Най-добър филм” конкуренцията изглежда жестока. Лошата новина за феновете на адаптациите по комикс е, че “Дедпул“ (Deadpool) не успя да се класира във финалната селекция. Сякаш „Ла Ла Ленд“ е големият фаворит за филм на годината, но изненадата може да дойде от драмата „Лунна светлина” (Moonlight), режисирана от Бари Дженкинс. Филмът проследява живота и израстването на отритнато чернокожо момче, което постепенно осъзнава себе си като хомосексуален мъж. Разказът протича през три периода от неговото съзряване, а „Лунна светлина“ не е традиционната драма за порастването, тъй като преплита много повече сериозни проблеми на обществото. Сред останалите претенденти в тази категория са „Манчестър край морето“ (Manchester by the sea), „Първи контакт“ (Arrival), „Лъв“ (Lion), „Огради“ (Fences), „На всяка цена“ (Hell or High Water), „Скрити числа“ (Hidden Figures) и „Възражение по съвест“ (Hicksaw Ridge). Последният филм донесе и номинация за най-добър режисьор за Мел Гибсън.
„Манчестър край морето“
И докато сме на тема режисьори, сякаш Чазел ще успее да се отличи в тази категория, но присъствието на Гибсън не е за пренебрегване. Тук компания им правят Дженкинс („Лунна светлина“), Дени Вилньов („Първи контакт“), Кенет Лонерган („Манчестър край морето“). Ако трябва да се опитаме да познаем, Чазел ще излезе победител.
Сериозна битка ще видим и в категориите за най-добър актьор и актриса. При мъжете като основен фаворит се оформя Кейси Афлек, който е трудно да стане любим актьор на публиката, но играта му е изключително подходяща за ролята на сломен и разбит човек в „Манчестър край морето“. Изненадата може да дойде от Райън Гослинг („Ла Ла Ленд“). Останалите номинирани са Дензъл Уошингтън за „Огради“ (седма номинация за актьора), Андрю Гарфийлд („Възражения по съвест“) и Виго Мортесен („Капитан Фантастик“). При актрисите логичният, но не особено сигурен избор е Натали Портман („Жаки“). Изабел Юпер грабна „Златен глобус“ за ролята си в „Тя“ (Elle), така че битката все още не е решена. Тази година Еми Адамс остана извън номинираните, но списъкът се допълва от Ема Стоун („Ла Ла Ланд“), Мерийл Стрийп („Флорънс“) и Рут Нега (Loving).
Натали Портман („Жаки“)
В категорията за оригинален сценарий се очертава наистина огромна конкуренция. Сякаш борбата ще бъде до последно, а основните претенденти са „На всяка цена“ (Дейвид Райнр), „Манчестър край морето“ (Кенет Лонърган) и „Ла Ла Ленд“ (Деймиън Шазел).
"Първи контакт" и "Лунна светлина" имат по осем номинации. "Отряд самоубийци", един от най-лошите филми на миналата година, може да се похвали с две една номинации за "Оскар" - "Грим и прически".
Преди да видите всички останали номинации, трябва да отбележим и как се прави изборът. Процесът е сравнително сложен – Академията се състои от около 7000 души членове, всеки от които допринася за киноиндустрията с режисиране, актьорство, сценарий, костюми, визуални ефекти и др. Това са хората, които имат право да номинират, а след това да гласуват за номинираните за "Оскар". Но как се става член на Академията? Обикновено това става или след дълъг и прецизен процес на кандидатстване и одобрение, или получаваш специална покана за членство – след като бъдеш номиниран. Самата Академия е разделена на 17 отделни филиала – филиал актьори, филиал режисьори, сценаристи, редактори... Номинираните във всяка една категория са избрани с гласове от членовете на филиала, към който принадлежат. Всеки актьор се избира от актьори за категориите, включващи актьорско майсторство; режисьорът се избира от другите режисьори, сценаристът от други сценаристи – и така за абсолютно всички номинирани в едноличните категории (когато печели само един човек).
Номинациите за категории като „Най-добър филм“ обаче се правят от абсолютно всички филиали, тъй като филмът в цялостта си обхваща всички тях. За тази конкретна категория един член на Академията има право да предаде списък с от 5 до 10 номинирани, а за другите – до максимум 5 номинирани. Номинациите се подреждат на първо, второ, трето и така нататък място според това, кой най-много (по мнение на номиниращия) заслужава "Оскар".
„На всяка цена“
Следващия етап е този на „бюлетините“, или същинското гласуване, което води до финалното извеждане на номинираните във всяка категория. При предаването на списъка с предпочитаните от тях номинирани членовете на Академията ги подреждат според предпочитанията си, а след това те биват подредени спрямо най-многото събрани гласове на гласувалите. Следващата стъпка е да се сортират бюлетините и да се преброят гласовете. Ако предложен за номинация достигне „магическото число“ гласували за него, то той се превръща в официално номиниран. „Магическото число“ се образува, като се взима пълният брой бюлетини в дадена категория и се разделя на пълния брой възможни номинации, а после се добавя едно. Всеки, получил точно това число гласове (или над него), вече е официално номиниран.
Но какво се случва с всички онези имена и произведения, които са били поставени на второ, трето, четвърто и пето място от гласуващите? Всъщност след първоначалния подбор хората от компанията за счетоводителски и консултантски услуги Pricewaterhouse Coopers, натоварени с преглеждането, пресмятането и финалното изчистване на номинациите, се заемат с преглеждане на останалите бюлетини, за да определят онези, събрали най-много гласове за второ, трето, четвърто и пето място, като ги преразпределят според събралите най-много преди тях (и за всяко място се търси „магическото число“).
След като всички бюлетини са преброени, на членовете на Академията се изпращат нови бюлетини – този път вече с избраните официално номинирани. Тогава всеки има право да гласува във всяка категория за подбраните преди това от експертите хора, филми, музика и всичко останало. Така, въпреки че номинираните идват от конкретния филиал, финалните победители се избират от всички вкупом и единодушно, без разграничение.
Ето и част от номинациите, а тук можете да видите пълния списък. Добрата новина тази година е номинацията на българина Теодор Ушев за късометражната анимация „Сляпата Вайша“.
Победителите ще бъдат обявени на 26 февруари 2017 година, а водещ ще е комикът и телевизионен водещ Джими Кимъл.
Най-добър филм:
La La Land
Moonlight
Manchester by the Sea
Arrival
Lion
Hidden Figures
Hacksaw Ridge
Hell or High Water
Fences
Най-добър режисьор
Damien Chazelle – La La Land
Barry Jenkins – Moonlight
Kenneth Lonergan – Manchester by the Sea
Denis Villeneuve – Arrival
Mel Gibson – Hacksaw Ridge
Най-добра актриса
Emma Stone – La La Land
Natalie Portman – Jackie
Isabelle Huppert – Elle
Meryl Streep – Florence Foster Jenkins
Ruth Negga – Loving
Най-добър актьор
Casey Affleck – Manchester by the Sea
Denzel Washington – Fences
Andrew Garfield – Hacksaw Ridge
Ryan Gosling – La La Land
Viggo Mortensen – Captain Fantastic
Най-добра актриса, поддържаща роля
Viola Davis – Fences
Michelle Williams – Manchester by the Sea
Naomie Harris – Moonlight
Nicole Kidman – Lion
Octavia Spencer – Hidden Figures
Най-добър актьор, поддържаща роля
Mahershala Ali – Moonlight
Jeff Bridges – Hell or High Water
Dev Patel – Lion
Lucas Hedges – Manchester by the Sea
Michael Shannon – Nocturnal Animals
Най-добър сценарий (адаптиран)
Moonlight – Barry Jenkins, Tarell McCraney
Arrival – Eric Heisserer
Lion – Luke Davies
Fences – August Wilson
Hidden Figures – Allison Schroeder, Theodore Melfi
Най-добър сценарий (оригинален)
La La Land – Damien Chazelle
Manchester by the Sea – Kenneth Lonergan
Hell or High Water – Taylor Sheridan
The Lobster – Efthymis Filippou, Yorgos Lanthimos
20th Century Women – Mike Mills
Най-добра кинематография
Linus Sandgren – La La Land
Bradford Young – Arrival
Greig Fraser – Lion
James Laxton – Moonlight
Rodrigo Prieto – Silence
Най-добър анимационен филм
Zootopia
Moana
Kubo and the Two Strings
The Red Turtle
My Life as a Zucchini
Най-добър документален филм
O.J.: Made in America
13th
I Am Not Your Negro
Fire at Sea
Life, Animated
Най-добър чуждоезичен филм
Tanna – Australia
Land of Mine – Denmark
Toni Erdmann – Germany
The Salesman – Iran
A Man Called Ove – Sweden
Най-добра песен
“Audition (The Fools Who Dream)” – La La Land
“City of Stars” – La La Land
“How Far I’ll Go” – Moana
“Can’t Stop the Feeling” – Trolls
“The Empty Chair” - Jim: The James Foley Story
Най-добра музика
La La Land – Justin Hurwitz
Lion – Dustin O’Halloran and Hauschka
Moonlight – Nicholas Britell
Jackie – Mica Levi
Passengers – Thomas Newman
Най-добър монтаж
La La Land – Tom Cross
Moonlight – Joi McMillon, Nat Sanders
Hacksaw Ridge – John Gilbert
Arrival – Joe Walker
Hell or High Water – Jake Roberts
Най-добри визуални ефекти
Deepwater Horizon
The Jungle Book
Rogue One: A Star Wars Story
Doctor Strange
Kubo and the Two Strings
Българинът Теодор Ушев сред номинирантие за "Оскар" за късометражна анимация