Gallery "4874"
Задръстванията в оживените градове са кошмар за всеки шофьор. Въпреки че много водачи са снабдени с GPS и имат постоянна информация за промени в трафика, това може би не е в тяхна полза, смятат учените. Противно на общата логика, прекият път излиза по-дълъг за отделния шофьор. Защо е така?Физици от Корейския институт по наука и технологии в Дайчжон в сътрудничество с компютърния специалист Майкъл Гастнър от Института в Санта Фе и Университета в Ню Мексико са провели изследване, което показва, че в преследване на индивидуален маршрут, който най-добре да покрива личните ни нужди, ние всъщност губим много повече време в задръстванията. Според учените проблемът с трафика може да бъде решен само след като се създаде социална координация между всички участници в движението.
Стремежът на отделния водач да намери най-удобния път генерира величина, наречена "цената на анархията" (ЦА). Висок коефициент на ЦА означава, че когато всеки шофьор търси най-добрия маршрут за себе си, той индиректно действа срещу всички други, забавя общата скорост на трафика и всъщност работи срещу себе си.
Проучването се е провело в три от най-натоварените мегаполиси - Лондон, Ню Йорк и Бостън, където екипът е установил, че всеки местен шофьор увеличава съответно с 24%, 28% и 30% процента времето си за пътуване, защото избира най-оптималния път според личните си предпочитания. Подобно е било и положението в симулации, които учените са провели допълнително.
Ако всекидневното придвижване се разгледа като игра, то в нея действат два принципа - принципът на Уолдроб и уравнението на Наш. Според първия в една система всеки играч избира оптимален подход за решение на проблема според собствените си интереси. Обратно на това действа уравнението на Наш - стига се до момент, в който индивидът не може да избере по-добрата стратегия за себе си, докато останалите участници карат по собствен модел. По този начин, следвайки собствените си маршрути, индивидите взаимно блокират вариант, който би бил по-ползотворен за тях.
Така че навигационни системи като GPS не допринасят за подобряване на пътната обстановка. Решението на проблема със задръстванията учените виждат в нова схема на придвижване, която подпомага шофьорите като цяло, а не всеки от тях индивидуално.
Друг интересен факт, който учените са установили в процеса на експеримента, е, че обратно на логиката, затварянето на пътища в дадена мрежа потенциално може да увеличи ефективността на общия трафик и обратно - създаването на нови пътища може да го натовари и да забави придвижването. По силата на уравнението на Наш по-малко възможности за собствени маршрути тласкат участниците в движението към вариант за избор на път, по-близък до общите интереса физиците смятат още, че по-доброто разбиране на поведението на отделните участници в движението е правилният път към премахване на задръстванията.
От в. Класа
Коментари (0)