След пет години съдебни битки Meta най-накрая се съгласи да поиска съгласие от потребителите на Instagram и Facebook в Европейския съюз, преди да ги насочва към силно персонализирани реклами, разкрива доклад на Wall Street Journal. 
Това означава, че вместо да се изисква от потребителите на приложенията на Meta в ЕС да се съгласяват с инвазивното събиране на данни, използвани за персонализирани реклами, при регистрацията или пък да попълват дълъг формуляр, за да поискат да се откажат, потребителите от ЕС скоро ще могат да се включат или откажат, като кликнат просто върху "да" или "не". 
Изданието разговаря с източници, запознати със сделките на Meta, които потвърдиха, че Meta е изпратила предложение до регулаторите на поверителността в ЕС, в което се съгласява да премине към това правно основание за събиране на данни със съгласие още в края на октомври. 


Meta обясни, че няма да има "непосредствено въздействие" върху услугите, но в бъдеще промените ще засегнат потребителите на приложения, намиращи се в ЕС, Европейското икономическо пространство и Швейцария. 
Преди това Meta твърдеше, че Общият регламент за защита на данните (GDPR) на ЕС не изисква основание за съгласие за събиране на данни. Сега Meta заяви, че "редица променящи се и нововъзникващи регулаторни изисквания в региона" - може би най-вече "начинът, по който нашият водещ регулатор за защита на данните в ЕС, Ирландската комисия за защита на данните, сега тълкува GDPR в светлината на неотдавнашни правни решения" - отчасти са мотивирали компанията за социални медии да се съгласи най-накрая да предприеме тази стъпка. 
Едно от тези скорошни решения беше постановено миналия месец в Норвегия, където Meta беше задължена или да поиска съгласие, или да спре да показва поведенчески реклами в Европа. Това решение доведе до временна забрана на поведенческите реклами на Meta в Норвегия - ход, който беше приветстван от NOYB, група за защита на правата на потребителите в ЕС, която се застъпва за неприкосновеността на личните данни и е подала няколко жалби срещу Meta за предполагаемо нарушение на GDPR. След решението за Норвегия NOYB прогнозира, че временната забрана ще бъде "важна първа стъпка" към изискването Meta да иска съгласие за събиране на данни в целия ЕС, и изглежда, че тази прогноза се сбъдна. 
Неотдавна Meta съобщи на регулаторните органи на ЕС, че тази промяна представлява "значителна пречка" за Meta, и отбеляза, че "ще са необходими поне три месеца за изпълнение". Ето защо изглежда, че извършването на актуализацията до края на октомври може да се окаже амбициозен краен срок. В своето предложение Meta също така предложи да изчака с въвеждането на промяната до началото на следващата година. 
Анализаторите предполагат, че основната причина, поради която Meta се е противопоставяла в миналото на използването на правно основание за събиране на данни чрез съгласие, е, че това прави твърде лесно отказа на потребителите на приложения. Когато през 2021 г. Apple започна да иска от потребителите на iPhone съгласие за събиране на данни от приложенията, много потребители се отказаха, а приходите от реклама на Meta претърпяха огромен удар, тъй като тя загуби достъп до голяма част от данните на трети страни. 
  
Meta започна да се възстановява от тези загуби едва през тази година, а WSJ отбеляза, че възстановяването на приходите от реклама на Meta се дължи до голяма степен на това, че Meta е коригирала рекламното си таргетиране, като вероятно е станала по-зависима от собственото си събиране на данни, отколкото от тези на трети страни. Поради това засега не е ясно как потребителите от ЕС, които се откажат да споделят данни директно с Meta, ще нарушат тази динамика. Възможно е приходите от реклами на Meta да претърпят още по-голям удар заради тези промени, ако алгоритъмът вече е прекалено зависим от собственото събиране на данни на компанията, което скоро може да претърпи внезапно намаляване на обема. 
В своя блог Meta увери рекламодателите, че тази промяна няма да навреди на бизнеса ѝ в ЕС. 
"След като тази промяна бъде въведена, рекламодателите все още ще могат да провеждат персонализирани рекламни кампании, за да достигнат до потенциални клиенти и да развиват бизнеса си", се казва в блога на Meta. "Взели сме предвид тази промяна в нашите бизнес прогнози и свързаните с нея публични оповестявания, направени до момента." 
Meta обеща също така да сподели повече информация през следващите месеци, "защото ще ни е необходимо време, за да продължим конструктивно да взаимодействаме с регулаторните органи, за да гарантираме, че всяко предложено решение отговаря на регулаторните задължения в ЕС".  
Експертите по защита на личните данни вероятно ще определят днешното решение на Meta като победа. През декември миналата година нестопанската организация, защитаваща неприкосновеността на личните данни в интернет, Electronic Frontier Foundation, заяви, че технологичните компании като Meta, използващи доброволно съгласие "трябва да бъдат базовото изискване за всяко събиране, запазване или използване на данни". 

Снимки: Unsplash

Виж още: Facebook достигна 3 милиарда активни потребители месечно