Екип от холандски учени обявиха нов метод за квантова телепортация, която използва заплитане като форма на комуникация. Те са постигнали успешно телепортиране на данни на разстояние от 3 метра, но по-важното е, че те могат да гарантират 100 процента надеждност на този пренос.

Постижението само по себе си не е толкова голям пробив, тъй като квантовото телепортиране не е нещо ново. Всъщност учените по цял свят го правят от години, и то на разстояния до 100 километра! Но да постигнеш 100% надеждност на преноса на данни е голяма работа.

Това само по себе си ни приближава с една стъпка по-близо до квантовия компютър или най-малкото (базирайки се на прессъобщението на холандските учени) това е "важна стъпка към квантовата мрежа за комуникация между бъдещия свръхбърз квантов компютър и квантовия интернет".

Това звучи много готино, нали?! Но вижте как го правят:

Изследователите всъщност хващат електрони във вътрешността на диаманти при изключително ниски температури и след това ги облъчват с лазери, от което следва създаване на квантови битове (известни още като Q-битове), които могат да описват много стойности. Самите диаманти действат като "миникапани" за електроните и позволяват вярно прочитане на информацията чрез спинове. Чрез самото заплитане те ефективно транспортират данни между Q-битовете на разстояние от 3 метра със 100-процентова точност. Следващата цел е това да се случва на разстояние от 1 миля (1,6 км).

Холандският екип публикува документи за новия метод в Science. А ако учените успеят да доразвият този метод, това ще бъде огромен пробив за изчислителната техника, въвеждайки нови стандарти за скорост и мощност, невиждани досега.