Батериите са може би най-важният компонент от електрическите автомобили. Те определят изминатото разстояние, теглото, цената и дълголетието. За края на нейния жизнен цикъл се смята моментът, когато вече не може да достига и задържа над 80% от първоначалния си капацитет.
Трудно е предварително да се предскаже кога точно ще станем свидетели на това събитие. Едно е сигурно, колкото повече пълни заряди понася, толкова повече се приближава към този момент батерията. Обикновено производителите дават гаранция от 8 години или 100 000 мили (около 160 934 километра). Щеше да е хубаво, ако тези срокове бяха по-дълги.
Явно точно това е помислила и една компания, която твърди, че батериите ѝ биха могли да издържат до 28 000 години, и то на един заряд. Тайната? Ядрени отпадъци. NDB е ситуирана в Калифорния и описва своите нанодиамантени батерии като малки генератори, които преобразуват остатъчни отпадъци от ядрени генератори в електрическа енергия. Оставен без надзор, радиоактивният графитен компонент е опасен поради сложността на безопасното му съхранение и дългия му период на полуживот.
NDB пречиства този графит и го използва за създаване на диаманти с покритие от въглерод-14. Това е единственият нестабилен от трите естествено срещани изотопа (въглерод-12 и въглерод-13 са стабилни) и времето му на полуразпад е около 5730 години. Върху него има покривен слой от въглерод-12, който защитава и съхранява радиоактивния материал под него. Наслояването на тези структури създава клетки, които могат да произвеждат електричество. От NDB смятат, че тази формула би могла да се приложи и в по-малки батерии – АА, ААА и т.н.
Преди някой да изкаже притесненията си относно радиацията, вметвам, че нивата излъчвани от тези батерии са по-ниски от тези на йонизиращата радиация на околната среда. Това значи, че при стандартна работа поне на теория са безопасни. Основната им цел би била да подобрят електрическите автомобили, но те биха могли да са полезни при куп други устройства. Например пейсмейкъри. За много хора тези машинки са жизненоважни и ако батерията падне неочаквано, а наблизо няма резервна, ситуацията много бързо може да стане критична.
Естествено, колко издържа един заряд, ще зависи от размера на батерията и с каква наситеност ще бъде приложена. Очакванията на компанията са, че от самото начало батериите за електромобилите биха могли да издържат по 90 години на един заряд, което е много повече, отколкото някой би използвал даден автомобил. Всичко това са много смели твърдения. Те не само обещават да революционизират генерацията и съхранението на електричество, но и начина за справяне с радиоактивните отпадъци.
В приложеното видео може да научите малко повече за тези батерии. Последната минута и половина от него са посветени на бизнес модела и деликатно подтикване към инвестиция в акциите на компанията, относно което оставям всеки сам да си направи изводите. Няма никаква гаранция, че всичко това ще се превърне в реалност, но поне бе затвърден един безспорен факт. Разработки като тази доказват, че все още нищо не сме видели от пълния технологичен потенциал на батериите.
Снимки: shutterstock
Вижте още: Илон Мъск очаква самолети на батерии до 3 - 4 години