Екип от изследователи получи безвъзмездна помощ в размер на 600 000 долара от Австралийската служба за национално разузнаване, за да проучи начините за сливане на човешки мозъчни клетки с изкуствен интелект.
В сътрудничество с базирания в Мелбърн стартъп Cortical Labs екипът вече успешно демонстрира как клъстер от около 800 000 мозъчни клетки в блюдо на Петри е способен да играе игра на "Понг".
Основната идея е да се слее биологията с изкуствения интелект - нещо, което би могло да открие нови граници за технологиите за машинно обучение за самоуправляващи се автомобили, автономни дронове или роботи за доставки - или поне това се надява да постигне правителството с инвестицията си.
Изследователите не се притесняват да изкажат някои смели твърдения за своята работа.
"Тази нова технологична възможност в бъдеще може евентуално да надмине производителността на съществуващия хардуер, базиран единствено на силиций", казва в изявление Адел Рази, ръководител на екипа и доцент в университета Monash.
"Резултатите от подобни изследвания биха имали значителни последици в множество области като например, но не само планиране, роботика, усъвършенствана автоматизация, мозъчно-машинни интерфейси и откриване на лекарства, което дава на Австралия значително стратегическо предимство", добави той.
Според Рази технологията би могла да позволи на машинния интелект да се "учи през целия си живот", подобно на човешките мозъчни клетки, което ще му позволи да усвоява нови умения, без да губи старите, както и да прилага съществуващите знания за нови задачи.
Рази и колегите му се стремят да отгледат мозъчни клетки в лабораторно блюдо, наречено система DishBrain, за да изследват този процес на "непрекъснато учене през целия живот".

Това е изключително амбициозен проект, чието осъществяване вероятно ще отнеме доста време.

"Ще използваме този грант, за да разработим по-добри машини с изкуствен интелект, които да възпроизвеждат способността за учене на тези биологични невронни мрежи", казва Рази. "Това ще ни помогне да увеличим капацитета на хардуера и методите до степен, в която те ще станат жизнеспособен заместител на in silico компютрите."

Снимки: Unsplash

Виж още: Възможно ли е да чуваме тишината?