С края на зимата идва краят и на големия глад за косплей. На 28 април завесата на сцената на Sofia Event Center ще се вдигне за тазгодишното издание на спектакъла, наречен Aniplay. В чест на уникалното по формат косплей събитие с театрална насоченост се срещнах с една от големите звезди на родната сцена и най-следвания български косплейър в социалните мрежи - The Irstress. И си поговорихме за любовта към сцената, какво е да си косплейър в България и как едно хоби може да се окаже призванието ти в живота.

Ирина Цапрева, на 21 години, студент по сценография в НАТФИЗ

От косплея към сценографията

Още от малка Ирина се влюбва в карнавалите, костюмите, маските и, разбира се, Хелоуин. С нетърпение очаква Деня на Вси светии, Коледа и рождения си ден - трите дни в годината, които тя задължително превръща в тематичен маскарад. Костюмите по магазините обаче не са достатъчни и тя вплита любовта си към рисуването и дизайна в това сама да създава своите. Така през 2012 г. тя се озовава на първото си косплей събитие, Cosplay Stars, и решава да участва. „И откакто излязох на сцената, взе че ми хареса и не съм слизала от нея“, казва тя с гигантска усмивка.

Днес, 6 години по-късно, Ирина е една от най-ярките звезди на българската косплей сцена. С емблематичния си костюм на La Muerte от филма „Книгата на живота“ на Гийермо дел Торо тя дори представя страната ни на престижното европейско състезание Euro Cosplay. Завършва на четвърто място и до ден-днешен никой друг български косплейър не е надминавал това постижение. Но това не е най-специалното при La Muerte. „Лутах се накъде да поема, след като завърша училище“, разказва тя. „Първо бях решила да ставам актриса. После реших да потърся нещо друго. Мислех си за дизайн, нещо с рисуване и накрая се сетих! Театър! Сценичен дизайн!“ Сценографията се оказва перфектна за нея, като освен декори включва в уравнението и голямата й любов - костюмите.

Емблематичният костюм на La Muerte от „Книгата на живота“ на Гийермо дел Торо, с който Ирина представи България на Euro Cosplay. Снимка: Андрей Спиридонов.

След два изпита по рисуване Ирина се изправя пред приемната комисия на НАТФИЗ с портфолиото си, пълно със снимки, рисунки и скици на костюмите на La Muerte и още няколко, които ще представи впоследствие на сцените на Aniventure Comic Con и Aniplay. И така нейното „бебче“ La Muerte се оказва и ключът към професионалното й бъдеще.

С танцова стъпка

Жонглирането между изискващата специалност, каквато е сценографията, и косплея се оказва сравнително лесно за Ирина. Отдадена на ученето, тя винаги успява да разпредели времето си между много задачи и е единственият косплейър, който сме ви го показвали, завърщващ костюмите си в срок. La Muerte е голямото изключение от това правило. „Малко се надцених с нея“, споделя Ирина и разказва как всъщност е сглобила впечатляващата шапка със свещите през нощта преди Aniventure 2015, когато представя героинята на Дел Торо. „Това не е практика при мен." След изпълнението й с нея и в България, и на Euro Cosplay при Ирина идват много хора от публиката, но не само за да се снимат с нея, а и за да и споделят колко много са разбрали за филма от изпълнението й и как са се вдъхновили да научат повече за него. „Това е нещо, към което винаги се стремя, и смятам, че то трябва да е сред целите на косплейърите при изпълнение. Представянето им трябва да е разбираемо, защото в крайна сметка те не представят само себе си, а и героя, който са си избрали.“

За целта самата Ирина предпочита „музикалната хореография като средство за изразяване, защото тя е лесна и се разбира. Аз не съм танцьорка, но съм се научила как да направя всяко изпълнение по-ефектно със самото ми позициониране на сцената, с допълнителни аксесоари и игра с осветлението“. Така, както прави за Mad Moxxi от Borderlands на Aniventure Comic Con 2017, с която печели наградата за най-добро шоу.

The Irstress като Mad Moxxi от Borderlands на първия ден от Aniventure Comic Con 2017. Снимка: Андрей Спиридонов.

Цената да бъдеш косплейър

В един момент разговорът ни с Ирина премина към обсъждане на триковете и процеса на създаване на някои от любимите ми нейни костюми. Ще ми трябват дни, за да мога да ви опиша всичко. Детайлите, промишлените количества лепило, бои и гримове са само началото на няколкоседмични и дори няколкомесечни периоди от работа. „Зад всеки успешен мой опит за костюм има около 30 провала“, споделя тя. „За всеки костюм съм вложила сълзи, нерви, разваляла съм го, започвала съм тотално отначало, защото съм прецакала нещо невероятно много... Ако човек е решил да се занимава с това, не трябва да го е страх да експериментира и да се проваля.“

Ирина не крие и колко трудно може да бъде да се сдобиеш с точните материали за костюмите и как това може да се отрази и на паричната инвестиция в него. „Едно са цените на платовете, друга е самата доставка от Южна Корея“, казва тя, преди да си поговорим за друго голямо предизвикателство - дискомфорта. „Предпочитам костюми, с които мога да се движа по-лесно, но La Muerte например беше мъка. Токчета 20 см, 7-килограмова тежест на главата от шапка и перука, корсет със стоманени банели, които ми стягат талията, за да е възможно най-тънка. Освен това на Aniventure 2015, когато я представих, бях с лещи без диоптър, а аз съм късогледа. Та освен че бях трудноподвижна, бях и сляпа. Тогава една група хора ме съпроводи след представянето на сцената, паркира ме в един ъгъл и от време на време някой от приятелите ми идваше да ми дава парчета праскова в устата, за да не загина и да не разваля грима.“

С Мария Братоева като Уенди и Мортиша. На Aniplay 2018 двете ще представят Бети Бууп и Алис Ейнджъл от Bendy and the Ink Machine. Снимка: Андрей Спиридонов.

Въпреки цялото това старание и отдаденост Ирина, както всеки друг български косплейър, се сблъсква с една неприятна реалност. „Тук хората още не разбират косплея или го разбират погрешно“, коментира тя и споделя как използва Facebook страницата си, за да демонстрира колко трудоемка е изработката на всичко и колко много занаяти са вплетени в косплея като сценичен реквизит, перукерство, шивачество, гримьорство и т.н. „Ако хората видят това, могат да си направят сметка какво е косплеят всъщност. Да разберат, че не сме просто някакви инфантили, които си връзват одеялце като наметало и търчат с викове „Аз съм Супермен!“. Другата причина педантично да поддържам страницата си е, за да мога полека-лека да изляза от България. В крайна сметка колкото по-популярен си в чужбина, толкова по-голям е шансът да ти харесат работата, да те поканят на събитие като гост или жури и да ти се отворят повече бизнес възможности. Вече ми пишат хора с въпроси, дали мога да създам костюми или перуки и за тях. За мое съжаление имам само един чифт ръце и в момента не смогвам със собствените си костюми. В бъдеще обаче планирам да се развия в тази посока.“

Като музата Калиопе от анимацията на Disney "Херкулес". Снимка: Андрей Спиридонов.

По света и у нас

Засега Ирина продължава с пълна сила да се готви за български и международни събития. За любимия си MCM Comic Con London казва, че няма търпение да се върне отново заради атмосферата - толкова по-различна от тази на българския Aniventure Comic Con. „Беше ми много забавно, защото покрай „То“ имаше много косплейъри на Пени­уайз“, разказва тя. „В далечината виждаш червени балончета и знаеш, че в края на това балонче има или Пениуайз, или Джорджи. Силно се усеща духът на общността и има много хора, които косплейват просто защото са фенове. При нас, в България, нивото е много високо заради конкурентната среда, обаче тя пък по някакъв начин пречи на хората да се забавляват. Рядко хората косплейват само за удоволствие, но пък винаги го правят със страст.“

Като женски Пениуайз от "То". Снимка: Андрей Спиридонов.

За Ирина Aniplay дава шанс на всички да видят именно сърцатата страна на българския косплей. „На събития много често косплейърите пренебрегват сценичната игра и повече наблягат на костюма. На Aniplay е точно обратното. Тук групи аматьори, обединени от любов­та към дадено произведение, правят мъничък спектакъл. Не е грандиозно колкото една професионална театрална постановка, но гледането му топли сърцето, защото идва точно от сърцето.“

Откриваща снимка: като женски Пениуайз от "То". Фото: Андрей Спиридонов.

Още снимки на Ирина може да видите на официалната й Facebook страница, както и на страницата на нашите приятели и организатори на Aniplay - Nakama.

Тагове: