Android пазарът е много сериозен пазар. Той всъщност е най-големият пазар за смартфони. С Android Google създаде изцяло нова култура - отворен свят с неорганичени въможности - всичко, което конкуренцията в лицето на Apple не предлага (въпреки че и това се променя постоянно). Точно поради тази причина Android е пазар, на който всички искат да присъстват. И го правят. Това се отразява много позитивно на компании като Samsung и крайно негативно на такива като HTC.

Някога топ производител на смартфони, а днес - към края на опашката, правейки компания на други. Това е HTC в момента.

Android пазарът е труден и рисков пазар. Ако нямаш друг бизнес, който да те издържа, трудно ще спечелиш и ще се задържиш. Sony може да поддържа мобилното си подразделение още много тримесечия заради другите дейности. Samsung оперира на стотици пазарни ниши и индустрии, така че Samsung Electronics може да отчита загуби завинаги и отново да не фалира. LG пък има LG Display и редица други доходоносни бизнеси. А какво има HTC? Богата фамилия собственици и една дейност - смартфоните. Това е само част от проблема на HTC.

 

 

Вчера стана ясно, че тайванската компания планира да намали работната ръка с 15%, за да "оптимизира" финансовото състояние в отчаян опит да задоволи инвеститорите. Освен това HTC ще "оптимизира" и разходите с 35% и ще се фокусира върху "нови бизнеси". Тези нови бизнеси включват смартфони, устройства за виртуална реалност и лайфстайл технологии - за съжаление все категории, доминирани от Samsung, Apple и Google. Китайската компания Xiaomi пък изцяло доминира бюджетния пазар на родна територия, а и навсякъде, където реши да стъпи (потвърдено е, че скоро това ще се случи и на американския пазар б.а.).

Според редица анализатори пазарната цена на HTC вече е паднала под паричните й резерви от 1.4 млрд. щатски долара. Масово журналистите обявяват компанията за "мъртва".

"Кешовият резерв на HTC е единствената ценност за собствениците на акции", казва анализаторът Калвин Хуанг от Sinopac Financial Holdings Co. в интервю за Блумбърг. Според него брандът на HTC вече няма никаква ценност

Брандът на HTC има ценност за една група хора - потребителите и феновете на бившето величие. Проблемът на HTC не е, че не прави добри телефони. Проблемът е, че при тези телефони се появяваха дефекти, които са напълно неприемливи. Те струват и осезаемо повече от някои от конкурентните устройства. Не може компания като HTC да сложи 1400 лева цена на флагман, при положение, че такава като LG продава същото (или по-добро) за 1100. Както и преди сме писали - HTC не е Apple или Samsung и никога няма да бъде. HTC много рядко може да се продава само и единствено, защото е HTC, т.е. брандът не играе значителна роля при избора на техни устройства. И тук е грешката на тайванците - те си мислеха, че всичко, на което пише "HTC", ще се продава като топъл хляб. А това съвсем не е така. Защото HTC не е Samsung и не е Apple.

HTC е атакувана от много страни. Първо Samsung доминира хай енд пазара със серията Galaxy S. Galaxy Note линията пък доминира фаблет пазара, където HTC няма предложение. Ценово тайванците са разбити от по-популярни гиганти като LG. А бюджетният пазар е труден и само компании като Xiaomi имат завиден и по-сериозен успех.

HTC обаче има и друг враг - себе си. Серията HTC One е страхотна, но M9 реално е леко подобрен M8, който пък е допълнен M7, т.е. причините за ъпгрейд често са недостатъчни.

Както казахме, няма кой друг да издържа HTC. Samsung може да се справи със загуби от Galaxy, защото произвежда PC, таблети, домашни системи, перални, печки, климатици и какво ли още не. HTC произвежда... смартфони.

По-рано тази година производителят на компютри Asus изрази интерес към покупката на HTC, но от HTC категорично отказаха. Днес HTC може да бъде продадена много лесно, при това евтино.

 

 

И така достигаме до сегашния момент - падащи приходи, почти нулеви печалби, слаби продажби, изгубени фенове, намалени разходи, орязана работна ръка, свити бюджети.

HTC бяха отнесени от вихъра, в който играят "големите". А в реалния живот играта не винаги е тип "Давид-Голиат". В реалния живот е почти сигурно, че големият ще спечели. HTC вече не е онзи първенец, който произведе първия Android смартфон.

Какво мислите за ситуацията, в която се намира HTC? Отговорите очакваме в коментарите.

Прочетете: HTC губи стойността си, а LG печели едва по цент от всеки продаден смартфон

Изображения: Karlis Dambrans/Flickr

Тагове: