Ние съществуваме в два различни свята, виртуалния и реалния. Някои от нас прекарват доста повече време в социалните мрежи, отколкото във физическия свят. Facebook, Twitter, Google+ и други подобни завинаги промениха начина, по който живеем и работим.

Разбира се, в началото искам да кажа, че не заклеймявам използването на социални мрежи, а по скоро начина, по-който хората свикнаха да ги използват на работа.

В IT отделите по целия свят ръководствата следят служителите си, тъй като те прекарват много време в туитване и проверка на "стената си" във Facebook, което нарушава работния процес. Но строгите забрани невинаги са успешни и не слагат край на "злоупотребите" със социални мрежи. Ето защо ще предложим на бизнес лидерите няколко начина да насочат това импулсивно поведение в тяхна полза.

 

Вашата фирмена история

 

s

 

Както Гари Вейнърчък пише в книгата си The Thank You Economy - която има за цел да определи влиянието на социалните медии върху нашия живот и поведение, тази радикална промяна в нашата икономика "изисква бизнес лидерите да започнат да мислят като собственици на магазини в малки градчета". Защо? Защото социалните медии изваждат нещата на по-голяма сцена.

Ако сте предоставили лошо обслужване на клиенти във вашия малък град, рискувате да загубите много от другите си клиенти на местно ниво. А сега социалните медии позволяват всички оплаквания (и похвали!) да бъдат споделяни бързо и лесно и всичко това може да бъде прочетено от хиляди, ако не и милиони, в зависимост от размера на вашата компания и естеството предлагания от вас продукт. Така че това е важно за вашия бизнес.

Огромната популярност на социалните медии показва, че хората искат да се свързват, да общуват и да се виждат зад затворени врати. Човешката природа се свежда до четири нужди - необходимостта да придобиваме, да се свързваме, да научаваме и да се защитаваме.

Потенциалните ви клиенти не очакват да видят перфектния ви образ, който сте създали за вашите билбордове и печатни или телевизионни реклами, а вместо това те искат да отговорите на техните основни човешки нужди и да чуят от реални клиенти и реални служители за това, което вашата компания представлява реално.

Какви са вашите ценности? Какъв вид обслужване  предоставяте на клиентите ви - онлайн и офлайн? Грижа ли ви е за вашите хора?

Тези и други въпроси могат лесно да бъдат зададени в социалните мрежи и да намерят своите отговори. Затова трябва да се стремите да бъдете активно ангажирани с хората, които говорят за вашата фирма, за да спомогнат за оформянето на историята й.

 

Ревностно застъпничество


s

 

Най-недостатъчната публика за повечето компании не са техните клиенти, а техните служители, но социалните медии могат да помогнат при справянето с този проблем. Надяваме се, че вече имате силна фирмена култура, от която служителите ви се чувстват оценени и чути. Социалните медии могат да ви помогнат да разширите този кръг на доволни хора. Можете да създадете насоки и стимули за вашите служители, така че те да бъдат по-ангажирани в социалната си програма.

Трябва да си зададете и въпроса, колко лоялни са вашите служители и какво ще кажат за вашата компания, ако тяхното мнение остане анонимно?

Ето защо вие трябва да впрегнете влиянието на личните социални профили на служителите си и да им дадете възможност да бъдат част от медийната програма за социализиране на вашата компания.

Ако вече се чувствате добре подготвени, за да получите отговорите на тези въпроси, ето и няколко идеи за това, как да използвате силата на личните профили и поведението на вашите служители в ползва на вашата компания.

 

1. Служител на месеца

Разбира се, за всеки е приятно да се похвали пред колегите, че е избран за служител на месеца, но представете си как ще се почувства този служител, ако това бъде съобщено в официалната Facebook/Twitter/Google+  група на вашата компания! Такова широко признание може да бъде много мотивиращо и определено ще накара вашите служители да станат по-отговорни в целта си да спечелят тази титла.

2. Социален служител на месеца

Тук отново важат същите неща, но тази титла се дава за положително взаимодействие със социалните дейности на компанията ви.

Проследете социалните медийни съобщения на вашите служители, които се отнасят до работата. Споделените статии, отговорите на съобщения на клиенти, дори и отбелязване на работното ви място във Foursquare. Всичко това е положително бърборене, защото то увеличава видимостта на вашата компания онлайн.

3. Въпроси и отговори във Facebook/Twitter/Google+ чат с главния изпълнителен директор/ собственик


s

 

Може да отделяте по един час месечно за директен чат във Facebook/Tweetr/Google+ с ваши служители и клиенти (разбира се, не е задължително срещата с всеки от тях да трае толкова). Това е чудесен начин да покажете вашето желание да общувате с тези ключови за компанията ви хора. Може да си подготвите и списък с въпроси и да им ги разпратите непосредствено преди чат срещата, за да могат те да се подготвят с отговорите си, а не да се чудят откъде им е дошло.

Преди да включите служителите си в социалните медийни програми, е добра идея да проведете социално-медиен семинар, за да могат всички да се запознаят с условията ви. Дори самите служители да са активни в личните си социални профили, то ще е необходимо да им дадете някои насоки за споделяне и акцентиране.

Направете преглед на платформите, които бихте искали да използвате най-често, и провеждайте периодични обучения за всяка конкретна платформа. Споделяйте резултати от предходния месец, за да следите как се движат нещата, т.е. в положителна или отрицателна посока. Виждайки, че обръщате внимание на работата им, служителите ви ще се мотивират да участват дори повече в развитието на компанията.

 

Да вашите служители могат да бъдат в социалните мрежи по цял ден, но те просто изпълняват основната си човешка потребност да се свързват с други потребители. Можете да се възползвате от тези техни естествени нужди, да се вслушвате в мнението им и да ги направите ангажирани с делата на компанията ви. Това ще изгради и една по-силна връзка между вас и ще направи работата ви по приятна.