Състезанията от Формула 1 са типичен пример за спортни надпревари. И в сравнение с подобни мащабни събития като например олимпийските игри или световното първенство по футбол автомобилните състезания привличат повече вниманието на еколозите заради захранваните от гориво високи скорости. Понастоящем количеството въглеродни емисии се изчислява на 250 000 тона годишно, като е поет ангажимент те да бъдат намалени до 0 до 2030 година. Как ще се случи това? След въвеждането на хибридните задвижващи системи през 2014 г. автомобилите от Формула 1 станаха изключително ефективни. Хибридните системи всъщност са две - една, която улавя енергията при спиране, и друга, която улавя енергията от отработените газове, а 1.6-литровите V6 изгарят горивото по-ефективно от всеки друг двигател с вътрешно горене, произвеждан някога, като сега се доближават или може би дори минават 50%. 
В по-далечна перспектива до 2026 г. спортът ще премине и към въглеродно неутрални синтетични горива, които се произвеждат чрез улавяне на CO2 от въздуха и комбинирането му с водород, получен чрез електролиза на вода. 


Това няма да направи сметките за гориво на Формула 1 по-евтини, но би трябвало да означава, че нито един от CO2, който излиза от ауспуха на болидите от Формула 1, не е попаднал в резервоара за гориво под формата на изкопаеми горива. Ако някой иска да бъде много тенденциозен, би могъл да каже, че в някакъв момент въглеродът в синтетичното гориво е бил част от въглеводородна молекула, която е изгоряла в двигателя и се е освободила в атмосферата, но както е известно, прекаленото задълбочаване в казуса не е от особена полза. "Когато погледнете към тази цел за нулево нетно ниво и работата, която е необходима за постигането й, устойчивите горива са един процент от нея от гледна точка на въглеродния отпечатък и макар че това е фантастично за бъдещите иновации и е от значение за пътя, наистина трябва да се съсредоточим върху това какви са действията, които предприемаме днес с днешните технологии", каза за Ars Technica Елън Джоунс, ръководител на отдела за устойчивост във F1. 
Той разяснява, че самите автомобили не са основният виновник за количествата въглеродни емисии. Математическата сметка е относително семпла: десет отбора, които пускат два автомобила на пистата за максимум шест часа на уикенд 23 пъти годишно - независимо от скоростите подобен мащаб е напълно непосилен. Съответно, както при всеки друг спорт, те са причинени от пътувания и логистика - те се равняват на две трети от въглеродния отпечатък на надпреварата. Една от мерките е по-малко хора да бъдат изпращани на всяко състезание, като повече от предаванията се излъчват от разстояние. Цялото оборудване за излъчване - и техническият център - вече пътуват в нови контейнери, които се побират в по-ефективни самолети. 
Друг елемент от пъзела е енергията, необходима за провеждането на всеки състезателен уикенд. В някои случаи тя може да бъде генериране на място (както в Бахрейн), при други ситуации може да се разчита на биогорива (Нидерландия). Може да се използва и микс от технологии и енергийни източници. Не се подценява и ролята на пластмаса и отпадъци, местни пътувания с фенове, благосъстояние на околната среда и др. Но при всички случаи става въпрос за промяна на културата - и е важно всички страни да разберат това.  

Снимки: formula1.com

Виж още: Първият e-скутер на Red Bull Racing носи богатото наследство на F1