Шутърът Doom бе пренесен на квантови компютри, което е още един важен етап за това основополагащо заглавие за 3D игрите. Въпреки това програмистът, който стои зад това постижение, признава, че в момента няма квантов компютър, който да може да изпълни (възпроизведе) този код. Все пак не всичко е загубено, тъй като Quandoom може да върви на класически компютър, дори на скромен лаптоп, с помощта на олекотения QASM симулатор.

Зад този най-нов порт на Doom стои докторантът по квантова информация от ICFO в Барселона Люк Мортимър, известен още като Lumorti. Във файла ReadMe, придружаващ изданието Quandoom 1.0.0, Lumorti се шегува, че „Добре известен факт е, че всички полезни изчислителни устройства, създавани някога, са способни да работят с Doom “, и с чувство за хумор предполага, че Quandoom може да е първото практическо приложение на квантовите компютри.

Минималните спецификации на квантовия компютър Quandoom са доста високи. Ентусиастът казва, че кодът QASM изисква 72 376 кюбита и 80 милиона вратички. Това е почти все едно да кажете, че вашата игра от 2024 г. се нуждае от видео карта RTX 9090, тъй като няма наличен такъв квантов компютър с такава спецификация. За щастие феновете на Doom могат да заобиколят физическите хардуерни изисквания на домашните си компютри, като стартират кода в симулатор на QASM.

Според създателя на този порт, дори когато симулаторът работи на скромен лаптоп, Quandoom може да постигне 10-20 кадъра в секунда. Той сподели анимиран GIF, който показва екранното действие на Quandoom. Изглежда доста добре в стил Atari Battlezone (заглавие от 1980 г.). Lumorti нарича този режим рентгенов.

Ако искате да играете Quandoom на компютъра си, след като изтеглите файловете от GitHub, трябва само да плъзнете файла Quandoom.qasm върху симулатора (simulator.exe). Иайте предвид, че зареждането на файла ще отнеме известно време и ще изисква около 5-6 GB оперативна памет. Освен това, когато влезете в играта, ще разполагате само с първото ниво; тя няма цвят, няма музика, няма звук и други аспекти на оригинала, които трябва да се коригират, за да работят в Quandoom.

За тези, които се занимават с програмиране, Lumorti предоставя някои съвети за компилиране на кода за себе си или за Linux. Интересно е също да се прочете, че файлът Quandoom.qasm също не е напълно съвместим и са използвани съкращения, за да се намали драстично размерът му, който би могъл да бъде над 30 GB.

Разработчикът все още работи по Quandoom, но признава, че понякога се отегчава от проекта. Работата му включва над 8000 реда код на C++, малък 3D двигател, игрова логика и други - с функции, използващи квантови регистри. Накрая квантовият програмист намеква, че ако достатъчно хора се интересуват от изходния код, той ще бъде предоставен.

Снимка: Bethesda/Lumorti

Виж още: Winamp Classic вече е с отворен код, за да може всеки да разгледа отблизо класиката от 90-те