През годините гейм индустрията стана свидетел на много амбициозни планове, които се провалиха през последното десетилетие или две, но през 2019 г. представянето на Stadia на Конференцията за разработчици на игри имаше атмосфера на история. По-малко от година по-късно това беше просто още един експеримент на Google, който не сработи.

Съобщението за края на Google Stadia не беше шокиращо поради факта, че Google дърпа щепсела на своята платформа за стрийминг игри; забележително е обаче, защото Google предлагаше възстановяване на средства на всеки, който е похарчил пари (освен месечната абонаментна такса) за услугата.

За някои знакът за смъртта на Stadia беше очевиден преди 18 месеца, когато Google затвори разработката на игри от първа страна, за което Google придоби две студиа. Когато беше обявена през 2019 г., Stadia имаше за цел да отхвърли идеята за специално геймърско оборудване – PlayStation за 500 долара или дори по-скъпи компютърни за игри, – като ви предостави AAA качество на игрите от всичко, което може да работи с браузъра Chrome. Това, което Google научи, е, че дори и да изграждате виртуална конзола, тази конзола все още се нуждае от някои ексклузивни заглавия, които да привличат хората към нея.

Вместо това технологичният гигант плати осемцифрени суми според някои доклади, за да доведе утвърдени конзолни и компютърни заглавия, като Red Dead Redemption 2, The Division или най-новата NBA 2K, на тяхната платформа – на пълна цена. Наблюдателите отбелязаха, че стартирането на Stadia е много различно от практиката на Google. Обикновено компанията започва с малки идеи и се разширява. След съобщението на GDC 2019 Stadia беше пусната на пазара като завършен продукт.

И все пак зад кулисите мениджърите на Stadia изглежда са похарчили много пари, за да направят най-излишната платформа на своето време. Междувременно наистина отличителните характеристики, които вицепрезидентът на Google Фил Харисън обеща на GDC 2019, никога не се материализираха напълно. „Невиждани иновации могат да бъдат вградени във вашите игри, когато сървърите на Google обработват данните", каза той на сцената в Moscone Center. „Игрите Battle Royale могат да преминат от стотици играчи днес до хиляди играчи утре.“

В крайна сметка може би единствената иновация, която Google ще предложи на видеоигрите, е идеята, че когато една платформа наистина умре, хората, които ѝ гласуват доверие, могат да очакват малко пари обратно. Google ще затвори Stadia завинаги на 18 януари 2023 г.; всичко, различно от абонаментите за Stadia Pro, ще бъде възстановено, въпреки че в момента не е известно дали това е автоматичен процес, или трябва да бъде заявено отделно. Все пак тези, които са закупили игри за Google Stadia на пълна цена, разширения или съдържание за изтегляне, ще бъдат компенсирани, каза Googlе.

Снимка: Unsplash

Виж още: Google Stadia най-сетне завършва агонията си