Някои от най-сериозните руски технологични компании, включително местната алтернатива на Facebook VKontakte, наскоро увещаваха министрите да отпуснат потенциално милиарди рубли за финансиране на руски „национален енджин за игри“, твърди доклад на „Комерсант“. Източник, близък до руското правителство, твърди, че руските технологични титани са задълбочени в преговори с Министерството на цифровото развитие за финансиране на алтернатива на игрови енджини като Unity и Unreal Engine в резултат на напускането на западните технологии от Русия след нахлуването в Украйна.
Руското правителство говори за плановете си за „дигитален суверенитет“ от известно време и идеята за подкрепян от държавата енджин за игри набра скорост, откакто беше представена в края на май. Сред видни поддръжници са депутатът от Думата на Обединена Русия Антон Горелкин и руският държавен телекомуникационен доставчик Ростелеком, който нарече създаването на национален енджин „важна и спешна задача“.
За да получите представа за мащаба на тези компании, VKontakte може да се похвали със стотици милиони потребители и пазарна капитализация в милиарди рубли дори след нахлуването на Русия в Украйна. Мрежата наскоро беше придобита от групи, свързани с държавния газов гигант Газпром в ход, който до голяма степен се смяташе за задълбочаване на контрола на правителството върху компанията. Фактът, че тази схема има подкрепата както на VK, така и на Ростелеком – най-големия руски доставчик на цифрови услуги и национален интернет гръбнак, – предполага, че този ход вече има известна подкрепа във висшите ешелони на руското правителство.
Но каквато и подкрепа да има, идеята вече се натъкна на препятствия, породени от все по-затягащата се изолация на Русия на световната сцена. Разработването на изцяло нов енджин за игри от нулата не е малка задача, но създаването му, докато сте под санкции и сте откъснати от вашите западни партньори, ще направи процеса още по-труден. AMD и Nvidia прекратиха продажбите си в Русия, така че е малко вероятно някой от тях да направи всичко възможно, за да подкрепи новия енджин, ако той някога се появи.
Проблемите надхвърлят самия софтуер. Продукти като Unity и Unreal са популярни отчасти защото се поддържат от огромна мрежа от активи, инструменти и програми, които не можете просто да създадете с магия, независимо от парите, които сте хвърлили за проблема. На руски национален енджин ще липсват годините на външна поддръжка, която вече имат по-популярните платформи.
Така че е трудно да се види как това ще доведе до гейм енджин, който наистина може да се изравни с настоящите гиганти, и това е, ако финансирането бъде одобрено изцяло и всъщност се окаже в ръцете на разработчиците – неща далеч от сигурни в съвременна Русия. Но необходимостта е майката на изобретенията и ако руската гейм индустрия иска да премине през дългата нощ на своята международна изолация, ще трябва да се развие върху нещо.
Снимка: Kremlin.ru
Виж още: Qualcomm иска да задмине М2 на Apple със своя чип Nuvia