
Ако в последните 12 месеца сте играли римейк на вече съществуваща РС или конзолна игра, според ново проучване сред 1500 други играчи, вие не сте сами. Огромните 90% от анкетираните са заявили, че също са играли модерна версия на класическа игра през последната година. И как бихте могли да не го направите? Все повече и повече такива игри се появяват постоянно.
Новите данни са от консултантската фирма за стратегии и проучвания MTM, която тази седмица публикува доклада си „Римейк срещу иновация: миналото ли е бъдещето на игрите?“ Тя интервюира 750 играчи в САЩ и 750 във Великобритания и установи, че преобладаващото мнозинство не само е играло ремейки и ремастери, но и често не е играло игрите, на които те се базират. Около 67% казват, че това е предпочитаният от тях начин да откриват по-стари игри, а 85% казват, че никога преди не са играли оригиналите.
Някои други резултати от проучването:
- Само 26% от играчите смятат, че римейковете или ремастерите могат да се продават на същата цена като другите игри или оригиналните версии, а останалите очакват те да бъдат по-евтини.
- Около 60% смятат, че 5-8 години е идеалният период между версиите, докато само 11% смятат, че 10 или повече години са за предпочитане.
- Само 31% намират ремастерите или римейковте за „много привлекателни“.
Опитът да се търси логика в избора на геймърите често е безсмислено начинание, но изводът от този доклад изглежда е, че повечето хора всъщност са съгласни с актуализирането на стари игри, стига те да не са 1) прекалено стари и 2) да се продават на по-ниска цена. Очевидно преработената версия на Last of Us Part II, която се появи тази пролет, всъщност е точно това, което значителна част от играчите наистина искат.
Докато докладът на MTM предполага, че много играчи не са чужди идеята да им се поднасят стари игри, сякаш са нови, успехът в продажбите на издания като римейка на Silent Hill 2, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered и Metal Gear Solid 3 Delta: Snake Eater говорят сами за себе си. Също така е лесно да се разбере защо компаниите биха искали да се възползват от тази възможност на пазара.
Римейковите и ремастерите могат да бъдат възложени на външни изпълнители (така например, студиото Virtuos се зае с Oblivion и Snake Eater), помагат да се запълнят празнините в все по-удължаващите се графици за пускане на нови игри (Elder Scrolls 6 и Fallout 5 все още не се виждат на хоризонта) и предлагат на по-новите студийни екипи възможност да се запознаят с дизайна и процеса на разработка на дадена игра, преди да се впуснат в създаването на нова игра от нулата. Пренасянето на най-продаваните хитове от миналото в настоящето е и един от начините да се избегнат рисковете, свързани с продълженията или напълно новите проекти.
Резултатите не винаги са евтини опити за печалба. Ремейкът на Nightdive от 2023 г. на System Shock беше вярна реставрация и актуализация на класическото заглавие, което за първи път стана достъпно и на конзоли. Предни поколения геймъри имаха шанса да открият Persona 3 на PS2 или PSP, но римейкът от миналата година показа на цяло ново поколение играчи защо някои фенове обичат точно тази част дори повече от Persona 4 и 5. Накрая, римейковите и ремастерите дадоха втори шанс на много класически ролеви игри, които иначе биха изглеждали почти архаични по днешните стандарти, благодарение на някои модерни функции.
Снимка: Unsplash