Червеният пръстен на смъртта, или Red Ring of Death, е един от най-скандалните провали в индустрията на видеоигрите. По същество това е версията на Xbox 360 на Синия екран на смъртта – появата на който и да е от тях, означава че имате истински проблем. Сайтът за поддръжка на Xbox го описва прозаично: "Три мигащи червени светлини означават, че конзолата Xbox 360 или нейното захранване имат хардуерен проблем".
Но това наистина не отразява мащаба на ситуацията, която не беше нищо друго освен катастрофална.
Очевидно сега обаче цялото фиаско е достатъчно далеч назад в историята, че Microsoft всъщност може да го превърне в исторически артефакт – всъщност почти ценен спомен – и да изкара пари в процеса: сега можете да си купите "премиум плакат" Red Ring of Death от Xbox Gear Shop за 25 долара. Леко лъскавият принт, устойчив на пръстови отпечатъци, трябва да "отбележи" премиерата на документален филм от шест части за конзолата Xbox, като цял един епизод разказва за ерата на Червения пръстен на смъртта.
За тези, които са пропуснали цялото забавление – все пак беше преди 15 години, – кратката версия е, че Microsoft знаеха, че Xbox 360 има проблеми, но не забавиха пускането, защото гигантът не искаше да бъде победен от Sony и Nintendo на пазара. Резултатът: огромни проценти на дефектни конзоли и повече от 1 милиард долара гаранционни разходи, усложнени допълнително от това, колко от проблемите са латентни, което означава, че няма да се появят, докато машините не бъдат използвани известно време.
Въпреки мащаба на проблема всичко отминава сравнително бързо. Роби Бах, бившият президент на отдела за забавления и устройства на Microsoft, си спомня, че „данните за реакцията на клиентите“ не показват твърде високи нива на възмущение от проблема.
„Това говори за факта, че те обичат своите игри и Xbox Live“, казва Бах. „Разочарова ли ги дефектът? Да. От друга страна те знаят, че се грижим за тях. Хората имат известно уважение към това.“
Червеният пръстен на смъртта беше пълномащабен провал и докато Microsoft има ресурсите да поеме този вид финансов удар, дистанцирането от кошмара за PR отдела е съвсем различен въпрос. Но да таксувате хората по 25 долара, за да окачат голямо напомняне за най-позорния момент в историята на Xbox на стената си? Това са неща направо от следващо ниво – и ход, който вероятно също ще бъде много популярен.
Снимка: Microsoft
Виж още: Xbox ексклузиви в App Store - не толкова шантаво, колкото звучи