Boeing ecoDemonstrator 757 са летателни изпитания, съсредоточени върху аеродинамична ефективност. Това е сътрудничество между Boeing, TUI Group и NASA с цел намаляване на употребата на гориво и емисиите на въглероден двуокис. Новите технологии включват активно управление на въздушния поток и специални покрития за крилата на самолетите.
Тази пролет ще се проведат серия от полети, за да се изпробват две от експерименталните техники на икономия на гориво. Едната от тях е свързана с активния контрол на вертикалното крило, което включва инсталиране на 31 миниатюрни дюзи (виж снимката в галерията). С тази промяна в самолетите ще може да се манипулира потокът на въздуха над повърхността на опашката и ще се генерира достатъчно сила, за да се стабилизира самолетът по време на излитане и кацане дори ако задната перка бъде намалена с около 17 процента от обичайното. По-малка опашка означава и по-лек самолет, а оттам и по-нисък разход на гориво.
Няколко седмици след поставянето на малките дюзи ecoDemonstrator ще направят още една серия от полети, за да тествате пет различни покрития на крилата срещу насекомите, които полепват по тях. Очевидно дори нещо толкова малко като насекомите може да предизвика смущение в потока на въздуха около крилата на самолета. Самолетите могат да намалят разхода си на гориво с около шест процента, ако експериментите се окажат успешни. Това може и да изглежда незначително, но реално може да спести на авиокомпаниите милиони долари за гориво, което отново ще доведе до по-ниски емисии на вредни газове.
NASA гарантира, че тези две технологии работят в лабораторна среда. Но те все пак трябва да преминат през полеви тестове, за да се види дали ще се справят с неблагоприятните външни фактори, с които самолетите обикновено се сблъскват.
Това са само два от осемте проекта, разработвани в рамките на ERA (Environmentally Responsible Aviation) на САЩ. Очаквайте повече изпитателни полети след пролетта.
Прочетете още: DARPA разработва нова концепция за военновъздушните сили на САЩ