Социалните медии намериха постоянно място в корпоративния свят, но продължават да бъдат нестихващ дебат. Въпреки че повечето компании признаха, че социалните медии могат да са идеалното маркетинг средство за повишаване успешността на бранда, все пак съществуват опасности, които имат потенциала да увеличат риска за бизнеса. Как и защо обаче този дебат все пак трябва да се разреши в полза на социалните мрежи?

Текст: Цветомира Панчева

 

Перманентно присъствие

През последните десетилетия работната обстановка се е променила драстично – нека го кажем така, строгите стерилни офиси вече не са това, което бяха. С други думи, тях вече ги няма. Дори в най-педантичните офиси хората прекарват работния си ден, надничайки и преглеждайки профилите си в социалните мрежи. Разбира се, тук се изключват местата, където социал­ните мрежи са забранени и блокирани (1 от всеки 5), но за това ще говорим по-нататък.

Според Proskaeur, социалните медии на работа се използват масово за бизнес цели, а употребата им от служителите за лични цели все повече намалява. Въпреки това 43% от служителите прекарват минимум 2 часа дневно (разпокъсано, разбира се), проверявайки какво се случва във Facebook, пишейки в Twitter и играейки си в Instagram. Първи по популярност на работа, разбира се, е Facebook, а втори –Тwitter. Третото място заема Pinterest, където повечето хора признават, че намират голямо разтоварване на стреса, докато в същото време черпят вдъхновение и креативност.

 

Блокаж

Според изследване от 2013 забраните върху социалните медии на работа всъщност се увеличават, вместо да падат. Въпреки че мениджърската толерантност на работното място се е увеличила с 10% за последните 10 години, все пак работодателите, които позволяват на служителите си да имат достъп до социалните мрежи на работа, са паднали от 53% на 43% през последната година.

 

 

Решението дали да се даде блокаж на достъпа към Facebook например почива на фактори, които са много малко обвързани с притеснението дали някой си губи времето докато е на работа. Да, то съществува, но всъщност забраната за влизането в социалните мрежи е базирано върху буквалното експлодиране на социалните мрежи като начин на изразяване на себе си, включително лични чувства и гневни изблици. Социалните мрежи се превърнаха в поле за изява за безплатна психотерапия – 80% от хората, които ги използват, признават, че се чувстват по-добре, след като „изпуснат парата“ там. Това обаче поставя голям проблем за хората, които не се съобразяват достатъчно, за да държат работата си далеч от личния си социален профил. Има много примери за това, колко са се „отпуснали“ хората в изразяването на емоциите си, добри и лоши, в социалната мрежа. Наскоро Taco Bell уволниха свой служител, след като той публикува снимка във Facebook профила си как ближе купчина тако, което после очевидно ще бъде предложено на клиентите. Служител на California Pizza Kitchen пък беше освободен, след като се оплака на всеослушание в профила си от новите униформи на компанията. Фирмите стават все по-чувствителни за имиджа си пред потребителите и с добро основание – прозрачността, която дават социалните мрежи към истинското им лице, невинаги е добра за тях.

 

Свобода

Въпреки всички опасности от уронване на имиджа от някой невнимателен служител работодателите трябва да се замислят много сериозно за премахване на поставените забрани и даване на свобода на служителите си да влизат в социалните мрежи когато пожелаят. Изследване от Microsoft и Warck School of Business показва, че има огромна зависимост между продуктивността и креативността, показвани от служителите, и използването на социалните мрежи в офиса. Оказва се, че надникването във Facebook или ровенето за няколко минути в Pinterest по някакъв начин „рестартират“ мозъка така, че той се връща към задълженията освежен и много по-лесно прескача между разнообразните задачи на деня. Изчистването на ума и отварянето му към нови идеи, без затлачването на умората, е много трудно нещо, а се оказва, че социалните мрежи работят точно за това. Безплатно.

Интересно е и изследването, проведено от Millennial Branding and American Express сред подбрани две групи служители – най-добрите сложени в първа група, а по-посредствените във втора. На контролните групи е зададен въпросът, колко важни за тяхната продуктивност са социалните мрежи и дали бяха напуснали, ако им бъде ограничен или спрян достъпът до тях. Оказва се, че масово хората от първа група – т.е. „незаменимите“ хора за компанията – са заявили твърдо, че достъпът до социалните мрежи е изключително важен за тях, а ограничаването на тази им свобода определено би ги накарало да преосмислят оставането си в компанията. Във втора група резултатите не са били толкова окончателни – там повечето хора не са проявили голяма настойчивост в това да запазят правото си да влизат в профилите си. Оказва се, че служителите с най-голям потенциал са и тези, които най-много държат на липсата на ограничения и оказаното доверие да не прекаляват с висенето в мрежата. А именно това са хората, които компаниите не искат и не трябва да губят.

Перфектната бизнес Facebook страница