„Не искам да правя неща, които съществуват, а да променям индустрията“, казва Бойко Казаков, който се е прицелил в свързаността на мотоциклетите.

Светкавица от ретро фотоапарат, любопитство, познания по електроника, желание, време и страст са нужните съставки, за да си направите реплика на меч от „Междузвездни войни“. Не звучи като да е много трудно. Особено ако го разказва 33-годишният Бойко Казаков, който има зад гърба си изработката на повече от 100 светлинни меча. Точно като тези на Скайуокър – светлината се появява и изчезва, както в легендарните филми. Дръжката на мечовете също е абсолютно копие, направено от Бойко. А той е единственият български майстор на такива знаменити копия.  

Да създава сложни играчки е хобито на Бойко. Прилага същите умения и в останалото време, когато предначертава бъдещето на множеството проекти за IoT към Bosch ECS. Срещаме се виртуално, а той се е разположил удобно в пилотската кабина на космически кораб от „Междузвездни войни“. Бойко е Group Leader и се е устремил да промени свързаността между мотоциклетите – сфера, за която казва, че има сериозна вероятност именно Bosch да направи пробив. Но за това малко по-късно.

Черна овца, естествен лидер, експериментатор и застъпник за иновациите – така се описва Бойко Казаков. Помни, че родителите му приемали заниманията му за несериозни, но пък вече знаят, че от „тези глупости“ накрая излизат патенти. В семейството му има художници, а не инженери. „Аз бях издънката. Подходих към изкуството от другия край“, казва с усмивка Казаков.

За него професионалният път е логичен, щом е проявил инженерната си мисъл от дете. В началото – с разглобяването на играчките на съставни части, „за да видиш какво има вътре“. След това идва натрупването на знание.

А образованието, казва Бойко, е определящо, особено когато става дума за развитие в технологичния сектор. Получил е „необходимата доза образование“ в ТУЕС. Убеден е, че от училището за електронни системи излизат най-добрите специалисти в областта. Университетът след това му дава посоката в живота, с която и започва кариерния си път.

С каквото и да се захваща, за Бойко са важни преживяването и емоцията. Затова предпочита да измисля нови неща. Рутината не му е уютна. Иска да вижда цялата картина – както в работата, така и в хобитата си.  

„Технологията с „остриетата“ на мечовете, които позволяват анимация на сгъваемо светлинно острие, са моя идея в хоби средите. Изглежда сякаш излиза от дръжката на меча. Разработих го през 2015-а, когато популярността към „Междузвездни войни“ се завърна с новите филми“, споделя с гордост Бойко.

С такова търпение, постоянство и прецизност Казаков разучава и оригиналната конструкция на мечовете. И разбира, че легендарната дръжка е от светкавица на ретро фотоапарат. Знае, че е трудно да открие такива на пазара, защото са антикварна рядкост, но успява. „Полирах я, изчистих я от ръждата и добавих нужните части, за да стане мечът. И е точно такъв, какъвто е първият, който сме видели в киното“, вълнува се авторът на ценния реквизит.

Преди да се влюби в мечовете, страст са му „Дроидите“, но едва скоро придобива увереност, че може да се справи с направата на такъв комплексен робот. Отнема му две години, за да създаде BB8, известен с това, че е симпатична самобалансираща се топка. „Принтиран е от здрава пластмаса. Направил съм го да е издръжлив. Това беше голямото предизвикателство, защото 3D принтирането е бавен процес, който понякога трае цяла седмица, докато излезе детайлът“, обяснява фенът на „Междузвездни войни“.

„Имам афинитет към всяка високотехнологична индустрия, свързана с автомобилната, но и не само“, казва Бойко. „От IoT, което включва в себе си сензори за умен дом и производството, еBike, така и в 2WP (индустрията с мотоциклети), внедряваме иновации“, споделя той. Абсолютно сигурен е, че именно заради това с екипа му са „по-близо до бъдещето“. 

„Бях старши инженер – пишех код за системите извън аутомотива, когато по естествен път станах лидер на екипа“, споделя Казаков. Казва, че колегите се допитват до него, учат се от неговия подход и се стремят да го следват. Така от екип от трима души преди пандемията днес Бойко ръководи над 50 човека. С тях работят по няколко значими проекта – eBike, Bosch Sensortech и чисто нова система за свързаност на мотоциклети. Вече има идея какво още да измислят и внедрят. Амбициран е с екипа му да създадат нововъведение, с което Bosch да остави трайна следа и в този сектор.  

„Планираме да разработим нов тип система за комуникация между моторите. В днешно време всичко трябва да е обвързано с интернет. Това ще е преломен момент за индустрията. Всеки има смартфон и е отчасти близо до тази желана свързаност“, споделя амбициозният софтуерен инженер.

„Инженерната мисъл и въображението много помагат, за да измислиш стая пъзел и да я реализираш“, разказва Казаков, който известно време се подвизава като главен инженер на ескейп стаи. Той свързва измислянето на логически задачи с физически препятствия, с работата си на екипен лидер в Бош Инженеринг Център София. „В ескейп стаята вкарваш хората в предизвикателна среда и ги наблюдаваш как опитват да се справят. Ако трябва, им подаваш жокер. И сега често предизвиквам колегите да мислят нестандартно, като буквално ги вкарвам в някаква необичайна ситуация, давам им възможност да покажат какво могат и ако има нужда, ги насочвам. Защото съм в ролята на „пъзел-майстора“, обяснява Бойко. 

„Човекът е най-важен, технологиите са само помощно средство“, вярва създателят на иновации.

Той има интерес към джаджи и хора. Еднакво се вълнува, когато задвижва сложен робот и мотивира колега. Казаков изследва характерите така, както се вживява в света на сложните играчки. С повечето колеги му се налага да се запознае и опознае онлайн, но казва, че се наслаждава на срещите с различни характери и да намира подход, така че да ги мотивира и екипът да е сплотен. „Намерих начин да събирам и предразполагам хората. Играехме игри онлайн. А сега в петък вечер се виждаме, за да си говорим за всичко извън работата“, казва лидерът на екип. Но Казаков е сигурен, че контактът „очи в очи“ може да реши проблеми, преди да са се появили. „Най-голямото ми удоволствие е да седна на терасата в офиса през лятото с колегите. Доста по-ефективно се работи“, споделя той.

„За мен като инженер, свикнал да създава всичко с ръцете си, е малко трудно да съм далеч от продукта, но сега най-големият ми мотиватор са резултатите на хората, които ръководя, и тяхната радост от постигнатото“, споделя „пъзел-майсторът“. еBike-ът, който разработва екипът му, е и част от сближаването с колегите и от другите отдели. Пуснали го за свободно каране край офиса, изключили му ограничението на скоростта и заедно с останалите разработчици, които работят за автомобилната индустрия, се забавлявали искрено.   

Колелото е неговото превозно средство и вярва, че еBike-ът отговаря на реални потребности. С това, че спестява усилието на колоездача и улеснява преминаването на препятствия, прави градската среда по-безопасна. „Защото, когато пестиш от усилие, имаш повече концентрация за избягване на опасностите. Това е важно“, разсъждава Казаков. Оказва се, че в държавите, където велосипедистите са много, 30 процента от инцидентите с електрически колела са заради неумело спиране. И сега Bosch и екипът на Бойко разработват изцяло нова серия еBike с ABS и множество технологични подобрения, за да направят велосипеда по-безопасен и приятен метод на придвижване.

Тези иновации ще са актуални за България след време, вероятно когато децата на Казаков пораснат. Засега той продължава да „си човърка мечовете и малката електроника“. А тригодишният му син си има талисман – меч. Проектиран е според неговия ръст и ще го надгражда във времето. Защото иска „Силата да е с него“.

Бош е водещ световен доставчик за автомобилната индустрия със силни пазарни позиции в различни области. В Бош Инженеринг Център София над 450 талантливи софтуерни и хардуерни специалисти, сред които е и Бойко, разработват иновативни технологии в области, като системи за помощ на водача, автоматизирано шофиране, изкуствен интелект (AI) и електромобилност. След приноса си в развитието на множество софтуерни функционалности Центърът продължава да се разраства, като създава цялостни решения в сферата на мобилността.

Снимки: Личен архив и Bosch ЕCS