Да уточним нещо: battle royale жанрът не е сред любимите ми. Всъщност дори в личния ми топ 10 не се класира. Но пък съм чувал, че имало доста хора, които сериозно го харесвали и буквално не спирали да го играят.

След това толкова... българско начало сигурно се чудиш за какъв дявол съм седнал да ти обяснявам (аз от всички хора) що за чудо е Apex: Legends.

Елементарно, драги ми Уотсън – най-вече и основно защото играта е безплатна. Е, това и фактът, че е дело на едно от любимите ми студиа - Respawn Entertainment.

Titan… какво?

Според самите Respawn идеята за Apex Legends се ражда в процеса на разработка на Titanfall 3 – поредната част на един от най-оригиналните представители на екшъните от първо лице. От момента, в който се появи на игралната сцена обаче, Titanfall франчайза бързо си спечели не особено престижната титла на „Най добра игра, която никой не игра“.


По редица причини (на които нито им е времето, нито им е мястото в този текст) Titanfall така и не успя да стане масово популярна – условие, което на съвременния безпощадно конкурентен пазар е абсолютно задължително за дългосрочното оцеляване на всеки игрален продукт.

Вероятно именно поради тази причина и в резултат на обективна и трезва равносметка Respawn решават, че вместо да вървят срещу течението на гейм модата, най-разумно от чисто бизнес гледна точка би било просто да започнат да пеят в общия хор. Резултатът е Apex Lengends – игра, която концептуално попада право в центъра на убер популярния напоследък battle royal жанр, използваща като декор света на Titanfall.

Да, ама не е Titanfall 3…

За огромно разочарование на феновете на Titanfall франчайза (сред които, както вероятно вече си разбрал, съм и аз) Apex Legends почти по нищо не прилича на предходните игри, развиващи се в тази вселена. Тук няма и помен от основната Titanfall атракция (а именно огромните мегароботи – титани). По-лошо – липсват и други изключително оригинални геймплейни елементи, които ярко открояваха предните две Titanfall заглавия на фона на общата FPS маса – двойният скок и способността за тичане по стени, която придаваше абсолютно уникална вертикалност на действието.

От чисто геймплейна гледна точка Apex Lenends е ни повече ни по-малко класически екшън от първо лице с все плюсовете и минусите му, а именно добре позната (плюс) схема за управление и стрелба, която обаче не блести с особена оригиналност (минус).

Това безспорно прави играта доста по-масово достъпна, т.е. не изисква усвояване на специфична FPS механика – нещо, което беше ярка отличителна черта на предходните Titanfall заглавия. Тази особеност на Apex Legends обаче я приравнява чинно към всички останали представители на battle royale жанра, много от които имат значителна преднина както по отношение на вече съществуващ обем от играчи, така и що се отнася до игрално съдържание.

Очевидно като контрапункт на тази ѝ слабост Apex Legends предлага нещо (относително) уникално за този сорт заглавия – може да бъде свалена и играна напълно безплатно, за разлика от двата си най-популярни конкурента - PlayerUnknown's Battlegrounds (която за момента е платена) и Fortnite Battle Royale (която вече е free to play, но първоначално беше един от режимите на платената Fortnite).

Срещу установеното

Разбира се, логичен е въпросът: „Дали това ще бъде достатъчно, за да успее Apex Legends на един, меко казано, пренаселен сегмент от пазара?“. Засега отговорът тук е, меко казано, неясен, но е безспорен факт, че играта има всички необходими предпоставки за успех. Една от силните страни, с които Apex би могла да привлече вниманието на battle royale феновете, е сравнително разумно балансираната ѝ икономика. Освен че не изисква заплащането на „входна такса“ (под формата на първоначална цена, която често е доста солена), Apex очаква от играчите си да купуват основно козметични артикули, променящи единствено външния вид на аватарите им в играта (известни като Legends) и оръжията, с които те боравят. За момента част от достъпните за игра герои (Legends) също могат да бъдат купени срещу реални пари, като цените им са относително разумни (като за, припомням, напълно безплатна игра) и са в рамките на около 7-8 долара. Разбира се, налична е и възможност да бъдат отключени с игра – обичайна алтернатива, характерна за икономиката на практически всички free 2 play заглавия, ориентирана към хора, които имат повече свободно време, отколкото пари.

Третият (и вероятно най-неприятен за много играчи) елемент от системата за монетизация са т.нар. loot box-ове. Казвам „неприятен“, тъй като покупката на затворена кутия с неизвестно съдържание (а.к.а. loot box) срещу реални пари и практически нулева яснота какво ще получиш срещу сумата, която си платил, си е чиста проба хазарт. Все пак трябва да призная, че за разлика от други подобни заглавия Apex Legends има това предимство, че създателите ѝ от Respawn са изненадващо открити по темата за монетизацията на продукта си. Нещо повече - на сайта на играта (https://www.ea.com/games/apex-legends/about/frequently-asked-questions#q3) са публикували сравнително подробно описание на всички елементи от икономиката ѝ.

Първи впечатления

С Apex Legends Respawn очевидно не се опитват да изобретят наново колелото, сапуна и топлата вода. Играта (поне в този си първоначален вид) оставя неподправеното усещане за продукт, правен по схемата „Ако не е счупено – не го поправяй“. Цялостната геймплейна концепция на Apex лесно може да бъде описана с: „Да си представим, че Overwatch и Fortnite са преспали заедно и това е резултатът...“

Иначе казано, шантавите, леко чалнати герои (класове) от Overwatch, всеки със свои уникални умения и възможности, плюс огромната battle royale карта на Fortnite… с няколко дребни допълнения.

За момента играта поддържа отбори от трима играчи, които се спускат едновременно в случайна точка от картата. Интересното е, че съществува опция да се отделиш от отбора си и да стартираш соло, но за целта трябва да натиснеш и задържиш специален бутон – един вид играта ти дава шанс да размислиш още докато си в състояние на „свободно падане“ над картата.

Причината за това бързо ще ти стане ясна – за разлика от други подобни battle royale представители играта в отбор е много по-добра идея, отколкото класическото за този жанр „всеки срещу всеки“. Apex Legends например ти дава възможност да лекуваш тежкоранени съотборници и по този начин добавя допълнителен тактически слой върху цялостната геймплейна концепция. Така, ако един или няколко членове на отбора ти имат лошия късмет да бъдат ранени сериозно още в първите минути на играта, това не убива интригата на цялата сесия (нещо обичайно за останалите battle royale игри).

Нещо повече – падналите съотборници получават своего рода мегащит, който за известно време увеличава сериозно защитата им. Това, от една страна, помага да бъдат „съживени“ по-лесно, а, от друга, може да бъде използвано като допълнително тактическо предимство, тъй като „супер щитът“, с който се сдобиват (макар и за кратко) може да послужи като импровизирано укритие за останалите членове от отбора.

Макар че споменатите вече „запазени марки“ на геймплея на Titanfall тук липсват, все пак Respawn са предвидили опции за бързо придвижване по картата и без двоен скок и тичане по стени. Наличната (за съжаление в момента само една) карта предлага многобройни опции за спускане по въжени линии, алтернативни маршрути по покривите на различни постройки и елементи от терена.

Това стабилно разчупва динамиката на играта и обещава да направи Apex Legend интересна за достатъчно дълго време – поне докато Respawn успеят да предложат следващия (явно неизбежен) пакет с допълнително съдържание.

Fight of Flight?

Което, разбира се, ни води към следващия важен въпрос, свързан с бъдещето на Apex. Очевидно на Respawn (и на ЕА, разбира се) не им липсва амбиция и са се постарали продуктът им да не е просто поредният battle royale, а игра, която да предложи на евентуалните си фенове дългосрочно забавление. Всъщност цялото оцеляване на проекта е заложено именно на тази карта – без достатъчно голям обем играчи, които да харчат реални пари за виртуални покупки от магазина на Apex, бъдещето на това заглавие е, меко казано, мрачно.

Отделно фактът, че първоначално играта няма да реализира и стотинка приходи, прави нещата още по-рискови, понеже за създаването ѝ така или иначе вече са инвестирани немалка сума пари. Ако Apex не се увенчае с успех, това може сериозно да разклати доверието не само в създателите ѝ от Respawn Entertainment, но и в компанията разпространител – Electronic Arts. Която и бездруго оставя зад гърба си една доста разочароваща във финансово отношение година и последното, от което има нужда в момента, е още един шумен провал.

Именно по тази причина буди известно недоумение фактът, че Apex Legends се появи изненадващо и почти без никакъв маркетинг, при това броени седмици преди друг шумно рекламиран EA проект – Anthem на BioWare. На теория двете игри попадат в различни жанрови категории - Anthem e от “породата“ на Destiny, т.е. looter shooter, а Apex е класически battle royale. В действителност обаче те ще разчитат до голяма степен на една и съща аудитория: феновете на динамични, експлозивни шутъри със силен акцент върху „плячка“, генерирана на случаен принцип и солидни опции за козметична модификация на оръжия и аватари.

При това тук Apex има несъмнено предимство от гледна точка на това, че е напълно безплатна за сваляне игра, а Anthem ще е повече или по-малко стандартен игрален продукт, предлагащ се за обичайните 60 долара/евро.

Разбира се, за нас – геймърите, подобна вътрешна конкуренция е по-скоро добра новина. Едно, защото през идните дни и седмици ще получим още две възможности за избор в и бездруго доста богатия на оферти в последно време екшън/battle royale ландшафт. Второ, защото колкото повече се насища пазарът за подобни игри, толкова по-достъпни ще стават така желаните от много играчи виртуални предмети, които са основният мотив за инвестиция на пари и/или време в този сорт заглавия.

А кои и колко от тях ще оцелеят в дългосрочен план? Само пазарът ще покаже. Твърде е вероятно накрая, както в прословутия „Шотландски боец“, да остане само един. Най-добрият!

9 човешки органа, от които вече не се нуждаем

---

Ау, това няма да свърши добре (ВИДЕО)