Наскоро разсекретените документи от държавно антитръстово дело срещу Google разкриха тайна сделка между технологичния гигант и Facebook (сега известна като Meta). В делото се твърди, че двете компании са обединили усилията си, за да консолидират пазара на онлайн реклами. Освен това се съобщава, че изпълнителните директори на Meta и Google лично са подписали сделката.

Главният прокурор на Тексас започна делото миналия месец, но информацията се разпространява сега, тъй като някои документи не са декласифицирани. В делото се твърди, че Google има „антиконкурентно поведение“, като същевременно хвърля светлина върху участието на висши ръководители на двете компании.

Това дело се води от прокурора Кен Пакстън, който също така има подкрепата на главните прокурори на Аляска, Арканзас, Флорида, Айдахо, Индиана, Кентъки, Луизиана, Мисисипи, Мисури, Монтана, Невада, Северна Дакота, Пуерто Рико, Южна Каролина, Южна Дакота и Юта.

Говорителят на Google Питър Шотенфелс защити позицията на компанията, като каза, че случаят е „пълен с неточности и липсва правна основа“.

Според извадките от съдебния процес двете компании са подписали споразумението през септември 2018 г. Освен това в жалбата се цитира e-mail на главния оперативен директор на Meta Шерил Сандбърг, че „това е голяма сделка от стратегическа гледна точка“.

Титлите на ръководителите на Meta се виждат в документите, дори и имената им да не са видими. В делото се посочва, че екипът на Facebook е изпратил „имейл, адресиран директно до главния изпълнителен директор“ Марк Зукърбърг. „Почти сме готови да подпишем и се нуждаем от вашето одобрение, за да продължим напред“, гласи част от имейла.

В отговор на обвиненията говорителят на Meta Крис Сгро каза, че подобни споразумения са помогнали за „увеличаване на конкуренцията за рекламни оферти“.

„Тези бизнес взаимоотношения позволяват на Meta да предоставя повече стойност на рекламодателите, като същевременно компенсира справедливо издателите, което води до по-добри резултати за всички“, добавя той. Струва си да се отбележи, че Мета не е ответник по това дело.

Google назова тази тайна сделка от 2018 г. вътрешно като Jedi Blue според съдебния процес. Шотенфелс отхвърля твърденията, предполагащи участието на главния изпълнителен директор Сундар Пичай в тази сделка, наричайки я неточна. Освен това говорителят добави, че тази сделка „никога не е била тайна“.

„Подписваме стотици споразумения всяка година, които не изискват одобрение от главния изпълнителен директор, и това не беше по-различно“, казва той.

Снимка: Pikrepo

Виж още: Искате ли да се включите в следенето на Facebook?