Решението на ЕС да принуди Google да раздели своя браузър Chrome и приложенията за търсене от Android може да има някои последици за бъдещето на безплатния бизнес модел на Android. В публикация в своя блог, която защитава решението на Google да обвърже търсенето и приложението Chrome с Android, главният изпълнителен директор на Google Сундар Пичай очертава отговора на компанията на глобата от 5 милиарда евро. Пичай подчертава факта, че типичният потребител на Android ще "инсталира около 50 приложения" и лесно може да премахне предварително инсталираните приложения. Но ако Google е възпрепятстван да обединява собствените си приложения, това ще наруши екосистемата на Android.
"Ако производителите на телефони и операторите на мобилни мрежи не могат да включат приложенията ни на широка гама от устройства, това би нарушило равновесието в екологичната система на Android", обяснява Пичай, внимателно избягвайки факта, че производителите на телефони вече няма да бъдат принуждавани да групират приложенията, но все пак могат да изберат да го направят.
След това Пичай подсказва, че безплатният бизнес модел на Android е разчитал на това групиране на приложения.
"Досега бизнес моделът на Android означаваша, че не е нужно да събираме такси от производителите на телефони за нашата технология или да зависим от строго контролиран модел на разпространение", казва Пичай. "Но ние сме загрижени, че днешното решение ще разстрои внимателното равновесие, което сме създали с Android, и че то изпраща тревожен сигнал в полза на затворените системи над откритите платформи."
Тънкият изказ на Пичай за "внимателен баланс" на бизнес модела на Android ще бъде разгледан като предупреждение за потребителите, производителите на телефони и Европейската комисия. ЕС не е предложил как точно Google трябва да разреши нарушенията на пакетите за приложения. Но е ясно, че ако производителите на телефони могат да включват собствените си браузъри вместо Chrome и да насочват заявки за търсене към конкурентни платформи, това би могло да има последици за приходите на Google за мобилни реклами, което представлява повече от 50 процента от нетните приходи от цифрови реклами на компанията.
Google предупреждава, че бизнес моделът му за Android може да се промени и това може да означава, че компанията ще трябва да обмисли да лицензира Android за производителите на телефони. Това е малко вероятно сценарий, който разчита на потребителите, които да не търсят търсене Chrome or Google Search в Android след отделянето на Google. Като се има предвид господството на Google в мобилното търсене и браузърите и популярността на многобройните уеб услуги, предупреждението на Пичай изглежда по-скоро като блъф за привличане на общественото мнение, отколкото истинска заплаха, че Android вече няма да бъде свободен.