Остава загадката в сърцето на кризата с катастрофиралите Boeing 737 Max: как една компания, известна с прецизен дизайн, направи привидно основни софтуерни грешки, водещи до двойка смъртоносни катастрофи. Дългогодишните инженери на Boeing твърдят, че усилието за разплитане на случая се усложнява от натиска за възлагане на работа на по-ниско платени изпълнители.
Софтуерът на самолета - измъчван от проблеми, които могат да задържат самолетите на земя с месеци, след като регулаторите на САЩ тази седмица разкриха нов недостатък - беше разработен в момента, когато Boeing уволнява опитни инженери и притиска доставчиците да намалят разходите.
Все по-често американският производител на самолети и неговите подизпълнители разчитат на временни работници, които взимат само 9 долара на час за разработване и тестване на софтуер, често от страни, които нямат дълбок опит във въздухоплаването - особено Индия.
В офиса на Boeing в Сиатъл, наскоро завършили колеж младежи, наети от индийския разработчик на софтуер HCL Technologies Ltd., заемат няколко реда бюра, разкрива Марк Рабин, бивш софтуерен инженер на Boeing, който е работил в група за тестване на полети, която поддържа 737 Max.
Програмистите от HCL обикновено проектират според спецификациите, определени от Boeing. И все пак, „това е противоречиво, защото е било далеч по-малко ефективно от инженерите на Boeing, които просто пишат кода“, казва Рабин. Често, спомня си той, „това отнема много ходене напред-назад, защото кодът не е направен правилно.“
Използването на индийските компании от Boeing изглежда е дало други дивиденти. През последните години тя спечели няколко поръчки за индийски военни и търговски самолети, като една за 22 млрд. долара през януари 2017 г. за снабдяване на SpiceJet Ltd. Тази поръчка включва 100 джета 737 Max 8 и представлява най-голямата поръчка на Boeing от индийска авиокомпания - сериозна промяна в страна, доминирана от Airbus.
На базата на автобиографии, публикувани в социалните медии, инженерите на HCL са помогнали за разработването и тестването на софтуера на 737 Max за дисплей, докато служители от друга индийска компания, Cyient Ltd., работят по софтуера за тестване на оборудване.
Виж още: Пентагонът притежава лазер, който може да ви разпознае по пулса на сърцето