Предстоящото изстрелване на Fram2 на SpaceX в понеделник ще бъде първият път, в който Crew Dragon ще извърши мисия над земните полюси. Мисията ще прелети с екипаж от четирима души, воден от магнат в областта на криптовалутите, над Северния и Южния полюс, за да проведе медицински експерименти и фотография. По време на събитие в социалните медии вицепрезидентът на SpaceX за ракетите Falcon и изстрелването Джон Едуардс обясни, че фирмата е трябвало да направи промени в софтуера за мисията, при която Falcon 9 ще лети на юг след изстрелването.

Типичните изстрелвания на Falcon от Флорида за мисии с екипаж и товари на SpacX летят на изток и под наклон, близък до екватора. Наклонът е степента на траекторията на полета на ракетата спрямо екватора, а по-близкото разстояние до екватора позволява на ракетата носител да упражнява по-малка сила при изстрелването. Тъй като полярните области са перпендикулярни на екватора, за мисията Fram2 Falcon 9 ще трябва да промени траекторията си на полета.

По думите на Едуардс мисията „не е рутинна“, тъй като повечето мисии на SpaceX отиват на МКС след полет от Флорида и се отправят на североизток до 51.6 градуса наклон. Тъй като полюсите са на 90 градуса, SpaceX е трябвало да прецизира своите Crew Dragon и Falcon 9, за да се съобрази с безопасността в случай на прекъсване.

Инклинацията за Fram2 означава, че SpaceX ще излети от 39А и ще се отправи „почти право на юг“, обясни Едуардс. Траекторията на полета на мисията ще премине над Флорида, Куба, Панама и на запад от Перу и Еквадор. Според изпълнителния директор на SpaceX първото ограничение, произтичащо от траекторията, е наличността на изстрелването, тъй като идеалният слот трябва да осигури подходящи условия за вятър.

Ограниченията, свързани с вятъра, означават, че ако вятърът духа към брега, SpaceX трябва да внимава да гарантира, че екипажът ще се приводни в случай на аварийно прекъсване на полета. За да се съобрази с особеностите на вятъра, SpaceX трябваше да обнови софтуера на Crew Dragon. Тези промени позволяват на кораба да се ориентира правилно и да задейства двигателите си, за да гарантира, че ще се изпръска във водата. За разлика от Starliner на Boeing, Crew Dragon е проектиран да се приземи само във водата, тъй като няма въздушни възглавници или друго оборудване на дъното, което да омекоти приземяването.

Заедно с Dragon южното изстрелване означава също, че SpaceX трябваше да промени профила на връщане на Falcon 9. Ускорителят на Falcon 9 изстрелва двигателите си Merlin за ускоряване и връщане, за да намали скоростта за кацане. За Fram2 ускорителят ще извърши малък ускорителен обратен ход, за да се приземи в международни води.

Снимка: Unsplash/SpaceX

Виж още: Не раса и пол, а уменията на астронавтите вече са приоритети в лунната мисия на НАСА