Тази седмица, но преди 30 години, Тим Бъртън промени блокбъстър филмовите заглавия завинаги. И по-точно „Батман“ революционизира начина, по който се рекламират тези филми. След неговото маркетингово представяне много студиа осъзнаха, че постерите не е нужно да са крещящи и претрупани. Напротив, много по-ценно е да имат лесно запомнящо се послание. Дори то да е само едно лого.
Макар и излязъл през далечната 1989 г., „Батман“ не е първият голям летен хит. Честта се пада на „Челюсти“ на Стивън Спилбърг. Разликата бе, че маркетингът на страшния филм се изразяваше в акула, която напада нищо неподозиращ плувец. Семпло послание, което те подготвя какво да очакваш от филма. „Междузвездни войни“ имаше подобен подход, опитвайки се да събере всички по-важни персонажи, дори и превозните средства, на постерите си. Различното при „Батман“ е, че Warner Bros. осъзнаваха, че този герой вече е добре позната фигура сред обществото. Неговото лого, дори още по това време, вече е един от най-разпознаваемите символи изобщо.
Първият, както и финалният постер са почти идентични – нова версия на логото, този път метална. Това препраща към мисълта, че това е филм за познатия ни Батман, но с нещо ново. Достатъчно кратко и красноречиво послание, което да пусне корени дълбоко в съзнанието на хората. Сякаш казваше: „Ето нещо, което познавате и обичате, но модернизирано за нашето време“.
Тази кампания се оказва толкова успешна, че бива усвоена и от бъдещи високобюджетни продукции. На следващата година „Дик Трейси“ бива рекламиран със семпъл силует на героя, с характерната за него жълта федора. През 1993 г. „Джурасик парк“ разпространяваше логото си с динозавъра, което е лесноразпознаваемо и до днес. През 2006 г. „Супермен се завръща“ използва същата тактика. Нищо обаче не може да се сравни с успеха на „Батман“ от `89 година. В наши дни просто има твърде много хитови филми постоянно. Би било огромен прецедент, ако един успее да насочи всички прожектори към себе си.
*Снимка: shutterstock
Вижте още: Отиде си големият Джоел Шумахер, един от последните майстори зад камерата