Сайтът The Information публикува доклад, посветен на работата на Apple по сгъваем iPhone, но в него се споменава и функция на iPhone 17, която може да е от голямо значение за фотографите.

В материала се предполага, че поне един от моделите за първи път ще включва променлива бленда, което ще позволи по-добър контрол върху дълбочината на зрителното поле.

Апертура е наименованието на размера на отвора, през който светлината преминава от обектива към сензора. При традиционните фотоапарати ламелите на диафрагмата в корпуса на обектива позволяват механично управление на този размер чрез завъртане на пръстена на обектива или чрез избор в корпуса на фотоапарата, който след това предава тази настройка на обектива.

Можете да видите анимация на това тук:

При равни други условия колкото по-широка е блендата, толкова повече светлина достига до сензора, но и толкова по-малка е дълбочината на рязкост.

Фотографията по същество е процес, в който насочвате вниманието на зрителя към нещата, които искате да види. След композицията - кадрирането на снимката, за да включите или изключите определени неща - дълбочината на рязкост е може би вторият най-важен инструмент, с който разполагате.

При някои снимки искате всичко да е на фокус. В този пример момичето на преден план, двойката на среден план и сградата на кея на заден план са важни, така че се използва тясна бленда, за да се гарантира, че всички са на фокус.

За разлика от това, при други снимки искате да се фокусирате върху обекта - било то човек или обект - и фонът да не е на фокус. Или пък може да искате фокусът да бъде върху обекта, но да запазите достатъчно фон, за да създадете усещане за контекст.

Настоящите модели iPhone имат фиксирана и широка бленда. Това се дължи на факта, че сензорът е много по-малък от този в специалната камера, така че се нуждае от цялата светлина, която може да получи, за да избегне излишен "шум" в изображенията.

На теория това би означавало малка дълбочина на рязкост. На практика обаче почти всичко ще бъде на фокус, освен ако не стоите много близо до обекта - и това е така, защото телефоните с фотоапарати имат малки сензори.

Досега Apple разполагаше с два начина, по които можете да създадете творчески малка дълбочина на рязкост. Основният от тях е режимът „Портрет“, който използва изчислителна фотография за създаване на изкуствено размазване. Ранните версии на този метод не бяха много добри, но с течение на времето той става все по-реалистичен.

Втората е естественото боке при по-дълги фокусни разстояния. Добавянето на 5-кратния обектив означава, че макар все още да не можем да постигнем суперплиткия контрол на фокуса, възможен в режим „Портрет“, сега сме в състояние по-добре да отделим обекта от фона.

Снимка: Unsplash

Виж още: Наноботи ще разширят милион пъти капацитета на изкуствения интелект към 2045 година