От излизането на първата игра от поредицата през далечната вече 2007 година Assasin’s Creed винаги е била една от най-силно светещите звезди на гейминг небосклона и неизменен призьор в световен мащаб в най-престижните гейминг награди. Създадена от Ubisoft като логично продължение на Prince оf Persia, играта накара милиони геймъри да съпреживеят невероятните приключения на главните герои и да видят как е изглеждала планетата Земя в едни далечни времена.

 

 

Една скромна и лирична интродукция...

 

 

В едно искрено и лично лирично отклонение ще споделя, че и аз гордо се поставям сред щастливците, докоснали се до света на Assassin's Creed. За мое огромно съжаление не успях да се срещна с Алтаир при първата му виртуална поява на малкия екран, но за сметка на това никога няма да забравя първите ми убийствени сблъсъци с ордена на тамплиерите в Assassin’s Creed 2, когато благодарение на вярната ми конзола PlayStation 3 изпитах за пръв път невероятната палитра от емоции, които само персонаж като Ецио може да поднесе на зажаднелия за приключения средностатистически геймър. Любовта ми към трилогията, посветена на неговите виртуални пътешествия, тлее и до днес в сърцето ми, защото това не са просто игри, а шедьоври, разкрили по един неповторим начин красотата и разкоша на една отдавна отминала епоха. Епоха, изпълнена с насилие, изпепеляваща любов и зашеметяваща архитектура, пресъздадени с вездесъщо майсторство от един от любимите ми софтуерни разработчици в последните години – Ubisoft.

Но нека се върнем обратно в 2020, когато 29 заглавия и един пълнометражен филм по-късно Орденът на асасините се завръща с ударна доза спиращи дъха приключения, този път в сърцето на мистичната и студена Норвегия. Точно така, сега викингите са тук и както можем да очакваме от грубите и сърцати брадатковци, те са по-свирепи от всякога. С ръка на сърцето заявявам, че това е най-красивата игра, която съм играл в последно време. Мога да гарантирам за това, защото, от една страна, самият аз съм дългогодишен гейм разработчик, а, от друга, огромна заслуга за визията на играта има невероятното творчество на арт директора на Valhalla – Raphael Lacoste. Той е изключително талантлив художник, познат със зашеметяващо чувство към детайлите и притежаващ невероятен размах на въображението. Под неговото вещо ръководство изграденият с много любов свят на играта е въздействащ на всички нива на възприятията, едновременно дело на мисълта и мечтите, но и толкова достоверен, че на моменти протягах ръката си към зимното яке с очакването навън да ме посрещне снежната красота на Rygjafylke, а не есенната палитра, обагрила столицата на България.

 

 

След стената от текст за начало – ето я и самата игра...

 

 

Действието в Assassin's Creed: Valhalla се развива през 873-та година след Христа, а сюжетът ни среща с легендарните викинги, впуснали се в поход на живот и смърт, за да разширят владенията си и желаещи да завземат англосаксонска Британия. Главният герой в играта носи благозвучното име Eivor Varinsdottir и в типичния стил за повечето екшън игри и филми първоначално е стандартният, объркан от ежедневието персонаж, който след душевен катарзис става член на ордена на убийците и се впуска в пламенни приключения на албионска територия. Тъй като не искам да ви разваля удоволствието и да ви разкрия дори и частичка от доста увлекателната история, ще ви спомена, че ще имате възможност да посетите исторически достоверните версии на Уинчестър, Лондон и Йорк, както и да поскачате на воля в преспите на далечна Норвегия. Ако пък сте мечтатели или любители на нордическата митология – ще имате възможността да се впуснете в луди приключения в легендарните Асгард и Йотунхайм. Подобно на предишните игри от поредицата, и във Valhalla действието се развива както в IX век, така и в модерния свят. Отново главен герой в настоящето е изкусителната Layla Hassan, добре позната ни от Origins и Odyssey. И тук тя ще се продължи да разплита мистерията с променящото се магнитното поле на Земята и ще се опита да спаси човечеството от надвисналата опасност.

Подобно на избора, даден ни от Ubisoft в предишната игра от поредицата – Odyssey, играчите ще имат възможност да изберат дали виртуалният им аватар да е от мъжки или женски пол (доста симпатично татуирани викингски брат и сестра), или играта да им предостави възможност да преплитат приключенията си в по-късен етап и това да елиминира нуждата от преиграване. Персонализирането на главния герой предлага доста възможности, защото в крайна сметка след Syndicate играта скъса връзка с основите си и потегли с пълна скорост към популярния в момента екшън-адвенчър жанр, солидно подплатен с RPG елементи. Тук ще имате възможност да подберете прическа, цвят на косата, облекло, броня, както и характерните за викингите татуировки. В арсенала на Eivor ще намерим и типичната за Assassin’s Creed механика Eagle Vision, като тя е съобразена със сетинга на играта и носи името Odin Sight. На помощ на персонажа идва и верният гарван Synin (също познат като концепция от Origins и Odyssey), който е изключително полезен при разузнаването на вражеските лагери и позиции. За разлика от двете предишни игри и за моя лична радост тук отново се завръща по-сериозният stealth елемент, дълбоко вкоренен в концепцията на Assassin's Creed още от първите игри. Във Valhalla дизайнерите сериозно наблягат на прикриването и тайното промъкване, като отново можете да прикриете Eivor не само сред купища статични предмети и сгради, но и сред групички NPC-та, които се разхождат из нивото.

Концептуално Assassin's Creed: Valhalla запазва типичната структура на поредицата, като действието се развива в един доста детайлен, отворен свят, в който главният герой изпълнява поредица от главни мисии и множество странични, които за радост на мнозина са избирателни, а не задължителни. С риск да прозвуча поучително определено одобрявам стремежа на Ubisoft да предостави на играчите сериозни избори по време на развитието на играта, които да предопределят изхода от дадени конфликти и дори финала на историята.

Друга сериозна иновация за поредицата е имплементацията на Assassin Bureau във викингските поселища. Тази уникална сграда предоставя на играчите възможност да научат легендарното умение Leap оf Faith, като същевременно дава достъп до скритото меню Order оf Ancient, което показва допълнителна информация за избраната цел и съвети как да я намерите и елиминирате.

В заключение ще споделя и няколко думи за бойната система. Тя е много подобна на тази в Odyssey, като почитателите на Souls игрите вероятно ще са леко разочаровани от липсата на подобна дълбочина. Но за любителите на екшън игрите битките ще са удоволствие, а не неприятно задължение, като сблъсъците с основните врагове в играта, така наречените босове, ще са изпълнени с приятни емоции и предизвикателства.

 

 

С мисъл за всички играчи

 

 

Като отговорна към гейминг общността компания Ubisoft напоследък залага на достъпността в игрите ѝ, за да позволи на по-широк кръг играчи да се насладят на тях. Аз лично адмирирам тези усилия и мога да споделя, че най-новата итерация на Assassin’s Creed не прави изключение. В заглавието са интегрирани множество функционалности, чиято цел е да оптимизират преживяването на потребителите. В играта са налични разнообразни опции за достъпност, които например позволяват промяна на абсолютно всички бутони на контролера, персонализация на HUD елементите, контрол на размер и вид на текстовете, включване на специални опции за хората, страдащи от цветна слепота, както и чудесно озвучено меню, което помага на играчите с нарушено зрение.

 

 

Време е за малко техническо mumbo-jumbo

 

 

Както вече споменах, Assassin's Creed: Valhalla беше първото заглавие, с което, подобно на Виктор Франкенщайн, вдъхнах живот в новия ми PlayStation 5. Още при стартирането на играта ме посрещна и първата изненада, услужливо подготвена от Ubisoft за технологичните маниаци като мен, които обичат да инвестират в най-новите технологии, излизащи на пазара. Иновативната услуга Ubisoft Connect ми предостави възможността да продължа играта от там, докъдето бях стигнал на PlayStation 4 версията. Точно така, успях да не загубя 15 игрови часа и не започнах отначало, ами просто се логнах с Ubi профила ми и само натиснах бутона Continue. Това ще е доста полезно за всички играчи, които преминават към next-gen платформите, защото екстрата е налична и при новите платформи на Microsoft – Xbox Series S и Series X.

И така, както вече споменах, започнах играта на предишната конзолна генерация, като дори и там тя изглеждаше повече от добре и беше наслада на окото. За гийковете ще спомена, че я играх на PlayStation 4 Pro на прекрасен, цветен OLED телевизор. Но не бях подготвен за това, което ме посрещна на екрана при стартирането на next-gen версията – едно визуално пиршество, заслужаващо сериозни похвали. 

Хубавото е, че дори в този забързан консуматорски свят Ubisoft не оставят игрите си без поддръжка, а непрекъснато добавят нови функционалности и поправят изскочилите бъгове. С най-полезния ъпдейт до момента, обновяващ играта до версия 1.0.4, играта определено стана още по-добра, защото определено и с ненабито око се забелязва изцяло ново ниво на полиране, както и добавянето на множество дребни quality of life подобрения, които правят света на викингите още по привлекателен. От Ubisoft гарантират, че са премахнати повечето бъгове, открити от играчите и тестерите след дебюта на играта, като най-важното оставих за най-накрая: вече е налична една много важна опция – възможността играчите сами да избират визуалните профили на играта. Те са точно два – Performance режим, при който играта адаптира динамично резолюцията и графичните настройки, за да се запазят стабилни 60 FPS или Quality режим, който дава на играчите най-красивата версия в максимална резолюция, но за съжаление в ограничените 30 FPS. С ръка на сърцето и с риск да прозвуча доста елитарно си признавам, че откакто се сдобих с PlayStation 4 Pro преди няколко години, предпочитам Quality режимите в сингъл плеър игрите, защото желая да се насладя на галещи окото подвижни картинки в максимален детайл.

Update: След като написах тази стена от текст, излезе и ъпдейт 1.1.0, който полира още повече играта, като елиминира още неприятни моменти, открити от разработчиците. Сред всички нововъведения най-много се открояват допълнителният баланс на NPC-тата, внедряването на специалния Yule фестивал, който ще е наличен само за определен период от време, както и подобряването на някои графични аспекти, като например по-детайлни текстури и LOD-ове в нивата.

 

 

В заключение…

 

 

Assassin's Creed: Valhalla е точно това, което отдавна желаеха феновете на поредицата – изтъкан от емоции, пълнокръвен и жесток свят, в който владетели са легендарните викинги. Паралелно с това играта предлага качествено нов прочит на основните механики, добавяне на добре полирани нововъведения и за десерт – помпозно завръщане на stealth начина на игра, толкова любим от първите заглавия. Затова призовавам всички фенове на играта и на скандинавската митология – не се колебайте, а се гмуркайте по-бързо в пъстрия игрален свят на Valhalla, защото той е повече от впечатляващ на next-gen конзолите.

Skal!

Снимки: Ubisoft

Виж още: PlayStation 5 – скорост, мощ и светло бъдеще (РЕВЮ)