Група биолози от Мичиганския държавен университет, ръководена от Ричард Ленски, за първи път успяха да моделират в лаборатория процеса на еволюция на живите организми по примера на бактерията червена пръчица Escherichia coli.

Освен това те успели да докажат, че наблюдаваното явление не е случайна мутация. Опитът започнал още през 1988 година, като резултатите от изследването са публикувани в списание Proceedings of National Academy of Science.

Escherichia coli е един от най-изучените видове бактерии. Тъй като тя се размножава много бързо и смяната на поколенията се осъществява с голяма скорост, учените се надявали, че продължително наблюдение ще демонстрира механизма на еволюцията в действие.

В първия етап на експеримента през 1988 година, 12 колонии бактерии били поставени при еднакви условия изолирана среда, в която присъствал само един източник на хранителни вещества глюкоза. Освен това в средата бил поставен и цитрат, който в обикновени условия не може да се използва от бактериите за храна.
За 20 години се сменили повече от 44 000 поколения бактерии.

Повечето от измененията, настъпващи при бактериите, имали еднакъв характер при всички популации.
Но в поколенията между 31 000 и 32 000 в една от популациите настъпили кардинални изменения и не се наблюдавали в останалите бактериите станали способни да усвояват цитрата.

Чрез образци от различни поколения учените установили, че началото на сериите изменения, довели до новата разновидност бактерия, е било около 20 000 поколение и то само в една колония.
Ако ефектът би могъл да се обясни със случайна мутация, вероятността за възникването му в различни поколения би била еднаква, а в случая измененията са започнали след 20-хилядното поколение, като преди това не е имало.

Това означава, че до придобиването на свойствата за усвояване на цитрата водят цяла поредица от изменения.
В момента учените се опитват да установят кои фактори на околната среда са накарали бактериите да еволюират, съобщава NewScientist.

Този експеримент е нагледна демонстрация на теорията на Дарвин, смятат изследователите.