Екип от международни изследователи за първи път разкри вътрешната структура на древна египетска пирамида с помощта на космическите частици. Иновативната технология е била приложена върху Наклонената пирамида, която е на 4500 години и е наречена така, защото нейната горна половина е наклонена.

Според изследователите, които представиха своите резултати в Кайро тази седмица на Халед Ел-Анани, министъра по въпросите на паметниците на културата в Египет, резултатът е "отличен", защото показва вътрешността на паметника.

Технологията разчита на мюони, космическите частици, които постоянно и естествено падат на Земята. Те са в състояние да проникват през всякакви материали и в дълбочина.

Това е първата от четири пирамиди, която се изследва в рамките на проекта ScanPyramids.

Намиращата се в царския некропол на Дашур, на около 40 километра южно от Кайро, Наколенената пирамида е построена през периода Старо царство на фараона Снофру (около 2600 г. пр.н.е.). Тя е първата с гладко лице след поколения на стъпаловидни пирамиди.

Пирамидата е с два входа - един от северната страна и един от западната. Тези два коридора водят до две погребални камери, разположени една над друга.

Спекулираше се, че фараон Снофру почива във вътрешността на пирамидата в неоткрита погребална камера, но иновативната технология изключи хипотезата. Сканирането не е открило никаква допълнителна камера.

Резултатите идват четири месеца след като екип, ръководен от специалиста Кунихиро Моришима от Института за перспективни изследвания на университета Нагоя, Япония, инсталира 40 мюон детектора вътре в долната камара на Наклонената пирамида.

с

Детекторите съдържат два емулсионни филма, чувствителни към мюоните, които непрекъснато падат върху земната повърхност. Те идват от горните слоеве на земната атмосфера, където се създават от сблъсъците между космическите лъчи и ядрата на атомите в атмосферата.

Точно както рентгеновите лъчи преминават през телата ни, което ни позволява да визуализираме нашия скелет, тези елементарни частици с тегло около 200 пъти по-голямо от електроните, могат много лесно да преминават през всяка структура, дори големи и дебели скали.

Детекторите на мюони позволяват на изследователите да различават „невалидни райони“ - това са места, където мюоните преминават без проблем - от плътни области, в които някои мюони се абсорбират или отклоняват.

Информацията от детекторите е обработена в специална лаборатория, инсталирана в Египетския музей. След това те са транспортирани до университета Нагоя за анализ.

"От тези плочи бяха анализирани повече от 10 милиона мюон следи. Разчитайки мюоните и тяхното ъглово разпределение, ние можем да реконструираме образи. За първи път в историята вътрешната структура на пирамида бе разкрита с мюон частици. Получените изображения ясно показват, че втората камера на пирамидата се намира приблизително на 60 фута над долната“, пишат в свое изявление учените.

Учените признават, че все още данните не са достатъчно точни, за да се разкрият всички коридори или неизвестни кухини.

Следващият обект на изследване ще бъде Голямата пирамида на Хеопс в Гиза. За нея отдавна се говори, че има скрити проходи, водещи до тайници. Изследователите планират да използват два други вида електронни инструменти, но за това ще трябва да почакаме още малко.

Прочетете и това: След сканиране на четири от египетските пирамиди са открити странни топлинни аномалии