Норвежки астрономи откриха различия между северното и южното полярно сияние. Това показва съществени сезонни изменения в магнитното поле на Земята, се твърди в статия в списание Nature.

Полярните сияния са резултат от взаимодействието на потоци заредени частици, които се движат под въздействието на земното магнитно поле. Традиционно се счита, че частиците са разпределени равномерно между Северното и Южното полукълбо, а източникът им лежи в екваториалната плоскост на магнитосферата. Това прави сиянията почти симетрични.

В рамките на изследването си учените са използвали автоматични камери, разположени в полярните региони на планетата. Наблюденията са осъществени в дълъг период от време, което е позволило на изследователите да се убедят, че предположенията им за симетрията между двете сияния не са верни.

Разликата беше обяснена от норвежките учени с наличието на сезонни изменения в магнитното поле. Такива явления са предсказани още преди години, но за първи път е намерено потвърждение за съществуването им.