Учените наскоро обявиха за откриването на нов, невероятно разпространен вирус, който живее вътре в човешките чревни бактерии. Той е получил името „crAssphage“ и е почти 6 пъти по-разпространен от всички останали бактериални вируси взети заедно.

Но как не сме успели да го открием досега? Причината за това, че не сме забелязали „crAssphage“ по-рано е в това, че не сме и подозирали, че трябва да го търсим там. Въпреки, че новите технологии за секвениране стават все по-бързи и евтини, те и както преди имат една слабост – добри са в откриването на неща, за съществуването, на които знаем, но се справят зле при търсене на нови организми. Когато изследователите изучават даден органичен образец, те получават „супа“ от ДНК фрагменти на всички живи същества, имащи отношение към този образец – бактерии, вируси и самия човек. Затова, тези фрагменти трябва да се съберат в последователности, които можем да идентифицираме. Ако открием верига, специфична за генома на определни бактерии – значи сме открили тази бактерии в образеца.

Проблема се крие в това, че ако все още не знаем последователността на непознатия ни вирус – не може да го открием с помощта на тази техника. Авторът на новото изследване Бас Датил казва, че за учените са неизвестни почти 75% от ДНК последователностите в изучените от тях образци. Намирането на новия вирус от групата на Датил е станало възможно заради това, че те са използвали съвсем различен подход, базиран на простичка идея – фрагментите, които отново и отново се срещат в един и същи образец с голяма вероятност се явяват части от един геном. Те са използвали техника, наречена „cross-assembly“ за идентификация на една такава група повтарящи се последователности в образците, взети от 12 човека. След това учените са събрали тези последователности в един геном. Резултатът – именно вирусът „crAssphage“, наречен така заради техниката, довела до откриването му. Учените са установили, че вирусът живее вътре в Bacteroides – разпространена група бактерии, обитаваща червата ни.

В резултат на изследванията, групата учени е заключиила, че crAssphage съществува в поне 75% от хората в САЩ, Европа и Южна Корея. Все още не е известно какво правят тези микроорганизми в нашите черва, но явно имат голяма роля относно самата чревна микрофлора.
И един занимателен факт – учените са изчислили, че в нашето тяло има, примерно, около 100 пъти повече вирусни частици, отколкото самите човешки клетки. Така че, предстои ни да разрешим още един важен въпрос – какво се явяваме самите ние всъщност?