Не напразно наричаме Steam най-голямата платформа за дигитална дистрибуция на игри. Всеки ден в нея се появяват стотици нови заглавия, идващи както от утвърдени студиа, така и от инди производители през Greenlight програмата. Въпреки това в Steam съществува интересен феномен - група стари игри са циментирали позициите си на най-играните заглавия в платформата изобщо. Последният годишен анализ, публикуван от статистическия сайт GitHyp, следящ популярността на игрите в Steam (и не само) в реално време, показва, че статуквото остава непроменено и през 2016 г. В Топ 5 на най-играните игри за годината по среден брой играчи за един час не фигурира нито едно заглавие, създадено през 2016-а:
1. DotA 2 - 646 607 играчи на час (№1 и през 2015 г.)
2. Counter-Strike: Global Offensive - 360 600 играчи на час (№2 и през 2015 г.)
3. Team Fortress 2 - 50 802 играчи на час (№4 през 2015 г.)
4. Grand Theft Auto V - 40 258 играчи на час (№5 през 2015 г.)
5. Sid Meier's Civilization V - 37 885 играчи на час (№9 през 2015 г.)
Може да не е учудващо, че най-популярните заглавия в платформата са именно игри на Valve и гиганта GTA V. Изненадващо обаче е самото присъствие на Civ V в списъка и по-високата й позиция спрямо 2015-а, и то в годината, в която излезе Civ VI. Друго интересно нещо е изпадането на Fallout 4 както от ТОП 5, така и от ТОП 10 на най-играните игри в Steam. Може би това се дължи на факта, че играта разочарова част от дългогодишните фенове на франчайза с някои липсващи фийчъри. Или с това, че така и не събра достатъчно голяма мод общност зад себе си, както се случи с The Elder Scrolls V: Skyrim, която продължава да е особено популярна сред PC геймърите. Фентъзи RPG-то на Bethesda поддържа по 14 633 играчи на час за базовата версия на играта и 7347 за Skyrim Special Edition.
Другият списък на GitHyp, влязъл в годишния им анализ, е за популярността на игрите спрямо пиковия брой играчи, които заглавието е имало. Нещата тук стоят малко по-различно. И под малко имам предвид, че първата и втората позиция отново са заети от обичайните заподозрени, но в ТОП 5 поне има някои нови заглавия:
1. DotA 2 - 1 286 617 максимален брой играчи (№1 и през 2015 г.)
2. Counter-Strike: Global Offensive - 848 806 максимален брой играчи (№2 и през 2015 г.)
3. No Man's Sky - 212 321 максимален брой играчи (нова)
4. XCOM 2 - 132 834 максимален брой играчи (нова)
5. Dark Souls III - 129 922 максимален брой играчи (нова)
Това е поредното доказателство за успешната рекламна кампания на No Man's Sky. В годишния списък обаче играта се е сринала до 41-во място по среден брой геймъри за час. Подобно, но в по-малък мащаб е положението и при Dark Souls III. Въпреки присъствието й в списъка за максимална геймърска активност средното положение в момента я поставя на 21-во място за годината. При XCOM 2 важи същото, като играта е паднала до 44-то място за 2016-а.
Последната част от анализа на GitHyp обаче е най-изненадваща, поне за мен. Знаете ли коя е най-играната игра за годината, произведена през 2016-а? Изчислено по средния брой играчи за част, титлата отива при free-to-play отборния шутър Paladins, който завършва годината на 15-о място в цялостната годишна класация на най-популярните заглавия с 22 809 играчи средно на час. Толкова за предвещаната бърза смърт нa този тип шутъри. Единствената игра-провал в новичкия жанр се оказа Battleborn на Gearbox. Paladins и Overwatch нямат намерение да изчезват скоро.
Какво мислите вие за последните данни от активността в Steam? Рабрахте ли също така кои са най-продаваните игри в платформата за 2016-а?