Текст: Деница Дженева.
Платформите на Sony PlayStation 2, PlayStation 3 и PSP, са най-продаваните игрови конзоли в България. Данните са на компанията, специализирана в продажба на игри и игрови конзоли, Пулсар. Оттам съобщават, че първата позиция по продажби у нас държи PSP, следван от PlayStation 2 и 3, Xbox 360, Nintendo DS и Wii.
Онлайн магазинът Ozone.bg пък посочва като най-продавани конзолите Xbox 360. В най-общи линни, според продажбите, бих подредил платформите по следния начин: най-много се търси Xbox 360, следван от Playstation Portable, Playstation 3, Nintendo Wii, Playstation 2 и Nintendo DS, коментира Емил Вагенщайн, продуктов мениджър в Ozone.bg.

Тенденциите през 2008-а
Тенденцията, която се наблюдаваше на пазара през миналата година, беше PS3 да набира популярност за сметка на PS2, което е съвсем лесно обяснимо, тъй като третата версия на популярната конзола на Sony е от по-ново поколение и поддържа стандарта Blu-Ray. В същото време с все така високи продажби е PSP, която е на върха, тъй като е преносима и се предлага на не много висока цена. При нея продажбите вървят с равен темп, без съществени промени както във възходяща, така и в низходяща посока, разказа Любомир Момчилов, маркетинг мениджър на Пулсар.
Също така специалистите коментират, че се случва някоя конзола да набере скорост в краткосрочен план. Това се дължи на промоции, свързани с нея, или излизане на силно ексклузивно заглавие (т.нар. Hardware Movers). Добри примери при конзолите на Microsoft са Fable 2 и Gears of War 2. Като цяло обаче, въпреки че има ексклузивни игри за отделните конзоли, те далеч не са сред основните двигатели на продажбата на дадена конзола. Според специалистите високата цена на устройствата, особено на тези от ново поколение, е причината те да се купуват не заради заглавията, а заради пълния каталог, който се предлага.

Спирачките пред потребителите
Като цяло цената е основната спирачка пред купуването на игрови конзоли. Всички конзоли, които се движат добре сред клиентите на Оzone.bg, могат да се закупят на цена под 500 лв. (някой варианти на Xbox 360 се предлагат дори под 400 лв.). В същото време, Playstation 3 продължава да държи крайна цена от 799 лв., казва Емил Вагенщайн. От Пулсар пък смятат, че при тях Xbox 360 не е сред фаворитите на потребителите, защото конзолата не е представена официално от Microsoft България и няма официален внос в страната. По-слабото представяне на продуктите на Nintendo пък се обуславя от факта, че не са толкова добре познати на българския пазар.
В същото време на огромна популярност се радват преносимите игрови конзоли. С особено добри продажби може да се похвали вариантът на Sony PSP, чиито резултати значително изпреварват останалите. Освен мобилността, друга причина за широкото разпространение на преносими платформи е високият процент на пиратство. Това е особено вярно при Nintendo DS, Nintendo Wii и Xbox 360 , при които пиратството е на високо ниво поради лесното хакване, което е изцяло софтуерно и не изисква допълнително закупуване на пиратски чип.

Кой спира пазара
Пиратството е една от основните пречки пред развитието на пазара на игрови конзоли в България. Тъй като най-много продажби на софтуер все още се реализират за PC платформа, основният фактор, влияещ върху пазара, е обемът на пиратството. Също така проблем е ниската покупателна способност на населението у нас, което все още смята оригиналния софтуер за трудно постижим лукс, казва Любомир Момчилов. Друг фактор, който оказва негативно влияние върху пазара, са високите цени на конзолите.
Обемът на легалния пазар в страната се равнява на около 10 милиона евро годишно. Средният темп на растеж на развлекателния хардуер и софтуер е около 20 процента. Ръстът на продажбите през последното тримесечие на годината спрямо предходното тримесечие обикновено е над 50%.

Пазарът на игри по света
Индустрията на видеоигрите е стигнала до обем от $22 млрд. през 2008, според NPD. През октомври продажбите на хардуер, софтуер и аксесоари за видеоигри, в Съединените щати са достигнали $1.35 млрд. през октомври, като се има предвид, че аксесоарите паднали с 8 процента. Очаква се техните продажби да скочат през декември, заедно с бурния ръст при хардуера по празниците.
Въпреки че и трите производителя Nintendo, Microsoft и Sony съобщават за сериозен ръст в продажбите на конзоли, NPD отбелязва, че преносимата страна на пазара на видеоигри е спаднала с 14 процента. Играта Fable II на Microsoft заема челната позиция в топ 10 на най-продаваните игри, като през октомври са продадени 790 000. Wii Fit, Wii Mario Kart и Wii Play на Nintendo заемат съответно второ, четвърто и пето място. Sony извади очакваната Little Big Planet само пет дни преди края на октомври, но играта успя да се добере до осмата позиция в класацията с продадени 215 000 копия. Изненадващо Wii Music и четвъртата версия на играта на Activision Blizzard Guitar Hero не присъстват в класацията.
Пълният текст в януарския брой на сп. HiComm

Тагове:
Още от Play