Много хора играят игри след работа, за да се отпуснат, но едно проучване току-що доказа, че те могат да помогнат за намаляване на риска от изчерпване сред младите възрастни. Според проучването, публикувано в JMIR Publications, популярни заглавия като поредиците Yoshi и Super Mario Bros. насърчават „детското удивление“ и повишават общото щастие в живота на участниците. Проучването е проведено чрез задълбочени интервюта с 41 студенти, за да се съберат качествени данни, като средната възраст на респондентите е 22-23 години. 46,3% от участниците в проучването са жени, 51,2% са мъже, а останалите 2,4% предпочитат да не разкриват пола си. Изследователският екип проведе и кръстосано проучване сред 336 участници за количествени данни.

Всички респонденти са играли споменатите игри и анализът показа, че игрите са им върнали добри спомени от детството, което им е донесло щастие. Това от своя страна е намалило чувството им на т.нар. burnout или "прегаряне" и е помогнало за подобряване на психическото им здраве. Проучването също така установи, че „детското удивление“ не е имало пряко влияние върху справянето с изчерпването – вместо това, увеличеното щастие от спомена е имало значителен ефект върху намаляването на психическия стрес.

JMIR твърди, че това е едно от първите проучвания, което разглежда пресъздаването на ефекта на детското удивление и как популярните видеоигри го използват за намаляване на ефектите от прегарянето и подобряване на емоционалното благосъстояние на играчите. Това надхвърля широко приетите идеи, че игрите позволяват на играчите да избягат от проблемите си за известно време и да се отпуснат.

„Отивайки отвъд бягството от реалността и носталгията, то предлага нова перспектива за това как добре проектирани, познати в световен мащаб игри могат да функционират като достъпни, изграждащи устойчивост цифрови микросреди“, казват авторите в доклада си. „Тези открития допринесоха за изследвания, свързващи игрите и психичното здраве, и имат практическо значение за дизайнерите на игри, педагозите и здравните специалисти, интересуващи се от насърчаването на психичното благополучие чрез ежедневни игри.“

Геймърите вероятно са изпитвали тези ефекти от десетилетия насам, но, както се казва в публикацията, изглежда, че това е първият път, когато носталгията и спомените от детството са количествено измерени в едно проучване.

Въпреки това, други проучвания са разглеждали ефекта на видеоигрите върху стреса и психичното здраве. Метаанализ от 2021 г. на проучвания, проведени между 2006 и 2021 г., установи, че игрите намаляват стреса в различни жанрове. В него се заключава, че „ефективността при намаляване на стреса и тревожността е доказана не само за образователни и кежуъл видеоигри, но и за други жанрове, като екшън игри, екшън-приключенски игри и игри с разширена реалност. Различни игрови платформи, включително конзоли, персонални компютри, смартфони, мобилни конзоли и системи за виртуална реалност, са били използвани с положителни резултати. Накрая, дори единични и кратки сесии на игра са имали полза за намаляване на стреса и тревожността“.

Въпреки че изследването предполага положителна корелация между видеоигрите и щастието, все още са необходими допълнителни проучвания. Така апример, проучване от 2014 г. свързва лошия сън с играенето на видеоигри преди лягане.

Снимка: Pexels

Виж още: Този Ultra модел ще вдигне летвата за мобилна фотография с 200MP постоянно оптично увеличение

 

Още от Play