Спомняте ли си вълнението, когато играхте за първи път видеоигра? Спомняте ли си как сърцето ви препускаше, когато виртуалното ви АЗ умря за първи път? Този вид емоция трудно може да бъде забравена, но бихте ли рискували да заложите живота си само на една игра?  
Подобен сценарий сме виждали многократно в множество художествени произведения, но сега съоснователят на Oculus Палмър Лъки направи концепцията да изглежда по-реална. В личния си блог той разказва за идеята си да създаде шлем за виртуална реалност с вградени експлозиви, които могат „незабавно да унищожат мозъка на потребителя“. Смъртоносната експлозия се задейства чрез „теснолентов фотосензор, който може да открие кога екранът мига в червено с определена честота“, което улеснява стартирането по време на екран Game Over. Но нека не учестяваме допълнително пулса ви – въпросното изобретение все още не се е появило - или както посочва създателят му, „в този момент... просто част от офис изкуството, провокиращо мисъл, напомня за неизследвани пътища в дизайна на игрите“. За да не убие вълнението, обаче той продължава: „Идеята да обвържеш реалния си живот с виртуалния си аватар винаги ме е очаровала – моментално вдигаш залозите до максималното ниво и принуждаваш хората да преосмислят из основи начина си на взаимодействие с виртуалния свят и играчите вътре в него“.

Лъки споделя, че обожава Sword Art Online (SAO), поредица от японски романи (и спиноф аниме, видеоигри и т.н.) за MMORPG с виртуална реалност със същото име. Според SAO датата 6 ноември 2022 г. отбелязва деня, в който хиляди играчи са хванати в капан в своите NerveGear шлемове и са заплашени със смърт чрез скрит микровълнов генератор, ако умрат в играта (или ако се опитат да премахнат или подменят шлемовете си). 
Лъки ни припомня още един очарователен факт: когато през 2012 г. стартира кампанията за Oculus Rift в Kickstarter, анимето Sword Art Online е набирало популярност. Ето защо не е изненада, че Япония бързо се превърна във втория най-голям пазар на устройството. Той признава, че през годините многократно е получавал запитвания кога ще създаде истински шлем за SAO. За да запази духа на идеята, той признава, че тя му се струва изкушаваща, защото „без болка няма победа“ се отнася и за много от спортовете. Но е важно да запомним, че повечето спортни наранявания са доста далече от бързата смърт. 
Историята обаче не е съвсем невинна в това отношение: Wired припомня, че още през 2001 г. арт инсталацията PainStation е заплашила играчите, които са загубили игра на Pong, с „усещания като топлина, удари и електрошокове с различна продължителност“. Нужно ли е да споменаваме и Tekken Torture Tournament, в което „32 желаещи участници получиха стабилни, но несмъртоносни електрически удари в съответствие с нараняванията, претърпени от техните екранни аватари“. 
Признаваме, че визията на Лъки ни накара да се замислим. Той определено не смята, че шлемът трябва да се превърне в реалност. От друга страна пътищата му с Facebook (сега Meta) се разделиха преди 5 години, но към момента той се е посветил върху неговия военен технологичен стартъп Anduril. В една вселена на художествената измислица си задаваме някои въпроси… като например дали не съществува някой таен проект за военни изтезания, включващи виртуална реалност... но се спираме и оставяме тази задача на сценаристите – все пак проекти като SAO и Squid Game трябва да намерят начин да продължат.  

Снимки: Palmer Luckey

Виж още: Meta губи милиарди и това няма да се промени