Вече сме в края на месец октомври, което означава, че повечето компании обявяват финансовите си резултати за предпоследното тримесечие за годината - и Meta не прави изключение. Не че ежедневието в една корпорация от този ранг е лесно, но определено Марк Зукърбърг е изпитал повече трудности от обикновено при разговора с инвеститорите. Той избра да заеме отбранителна позиция когато трябваше да съобщи, че за пореден път компанията е загубила около 3,7 милиарда долара от своето подразделение Reality Labs. Критиките датират още от деня, в който Facebook се пребрандира към Meta и заяви своите амбиции за пълно “потапяне” в метавселената. Като, че ли това не беше достатъчно и всяка публикация по темата се превръщаше за повод за подигравки - като се започне от селфитата на аватарите на Зукърбърг, качеството на визуализациите и разбира се - прословутата “липса” на крака на персонажите. Шегата ескалира до такава степен, че в популярна търговска верига в САЩ се появи играчка, която представлява.... реални “крака” за дигиталните аватари.

 

Разбира се, всяка една нападка получаваше своя отговор, но това явно не е достатъчно за инвеститорите. „Знам, че понякога, когато изпращаме продукти, има meme, в което хората казват: „Вие харчите всички тези пари и произвеждате това нещо“”, каза Зукърбърг. „Мисля, че това не е правилният начин да мислим за това.“ Той продължава: „Мисля, че има редица различни продукти и платформи, които изграждаме, където смятаме, че вършим водеща работа, която ще се превърне в... пускане на потребителски продукти и след това в крайна сметка готови продукти в различен ритъм, различни периоди на време през следващите пет до 10 години." Или по-иначе казано: този, който се смее последен, се смее най-добре. По негово мнение, екипите на Reality Labs напредват добре и че няма индикации, че VR и AR няма да бъдат доминиращи технологии в бъдеще. Връщайки се на темата за приходите - от финансова гледна точка общите приходи на компанията са били 29 милиарда долара за тримесечието, което е спад само с 4% на годишна база. За съпоставка, тези на Reality Labs са “само” 285 милиона долара, което доказва, че усилията им не носят толкова големи ползи в сравнение с инвестицията в начинанието.

Тук обаче се появи едно изненадващо твърдение: вместо да бъде направено празно обещание, че скоро ситуацията ще се промени, Зукърбърг “успокои” всички с твърдението, че оперативните загуби на подразделението ще нараснат „значително“. Като, че ли това не е достатъчен шок, но и се оказва, че още по-голяма роля се очаква да играят и разходите, свързани с инфраструктурата. Като цяло не изглежда, че Meta има друго решение към момента - инвеститорите бяха уверени, че инвестициите им в крайна сметка ще се изплатят – в едно неопределено бъдеще. В резултат на обявените резултати, акциите на Meta паднаха със зашеметяващите 20% - цена, която не сме виждали от края на 2015 г. Но колкото и да й се иска, Meta все още не е само метавселена (за късмет на мнозина) и според данните във Facebook има повече ежедневни потребители от всякога. И Instagram, и WhatsApp имат над 2 милиарда потребители, като последният току-що започва значителен маркетингов тласък в САЩ, който се насочва директно към iMessage. Дори Reels, започва драстично да расте, опитвайки се да “удари” директно върху конкурента на компанията - TikTok. Но могат ли от Meta да разберат кога да спрат? „Това продължава да бъде рискован залог от страна на Зукърбърг и екипа, защото засега те залагат пари за бъдещето, докато продължават да имат огромни затруднения в основния си бизнес“, каза пред Business Insider Дан Айвс, технически анализатор на Wedbush Securities.  
Действията на компанията все пак посочват доза заинтересованост: беше преустановено наемането на нови служители, както и беше забавено въвеждането на някои функции в Horizon. Според проучване на WSJ, Horizon има 200 000 активни потребители месечно, което не изпълнява нито първоначалната им прогноза за 500 000, нито коригираната такава за 280 000. Други интересни статистики са, че едва 9% от световете, изградени на платформата, са посещавани само от 50 потребители, а останалите са “празни”. Това може би се дължи на факта, че потребителите изоставят платформата през първия месец и над половината от шлемовете “изчезват” от употреба в рамките на шест месеца. Няма как и цената на самите устройства да не е решаваща - към момента безплатните приложения на Meta са далеч по-популярни от всичките й опити, насочени към метавселената. С или без “крака”, към момента потребителите “бягат далече” от всички проекти с добавена или виртуална реалност на компанията. Но очакванията са те са се “завърнат” до няколко години - било то на “бял кон” и смело въоръжени с шлем.

Снимки: Meta

Виж още: Метавселената на Meta: едно празно и тъжно място