Приключенията на мистериозния ломбакс Ratchet и верния му робот спътник Clank са от малкото игри, преминали през теста на времето и озарили цели 4 генерации домашни конзоли на Sony. Още от първия ми досег с Ratchet & Clank, навестили верния ми PlayStation 2 през далечната вече 2002 година, невероятната динамика, непрекъснатия екшън и шеговитите реплики, извиращи от това парче развлекателен софтуер, стоят запечатани дълбоко в душата ми.

Ratchet & Clank: Rift Apart е де факто 14-ата игра в поредицата, като тя с увереност печели титлата next-gen пиршество за сетивата. За съжаление изминалата турбулентна година оказа осезаемо влияние върху всички сфери на бизнеса, като в резултат истинските ААА заглавия от ново поколение липсват осезаемо на пазара на видеоигри. За сметка на това в последните месеци бяхме заринати от плеяда cross-gen предложения, които, колкото и да са интересни, не се възползват напълно от наличния мощен хардуер в хай-тек конзолата на Sony. За наша радост и като светъл слънчев лъч в мъглив ден последният ексклузив на компанията е чудесно забавление за цялото семейство, като напълно оправдава очакванията на феновете на поредицата и представлява един солиден технически showcase на визията на Mark Cerny за бъдещето на конзолния гейминг.

 

Малко повече за играта

 

По същина играта е добре работеща симбиоза между традиционен платформър от трето лице и екшън-шутър, като е важно да се наблегне на факта, че заглавието е само за един играч. Това е смело решение, особено в днешните мултиплеърни дни, когато мнозинството от играчите предпочитат да играят и споделят емоциите си заедно. Но за тези от нас, които обичат да се потопят в интригуващата история, качествените персонажи и въздействащата музика, то Ratchet & Clank: Rift Apart е правилният избор за качествено гмуркане в една нова игрална вселена.

Играта отново проследява приключенията на ломбакса с чувство за хумор Ratchet (реално „главният“ герой е говореща лисица от странен и изчезващ вид) и неговия най-добър приятел Clank (умен и доста духовит робот), които отново се изправят срещу изключително лошия и зъл Dr. Nefаrious. Този път сюжетът е обвързан с прескачане между паралелни светове, борба със зъл император и опит за възстановяване на нормалността на битието. Началото на играта разделя Ratchet от Clank, като в този момент на безизходица на помощ им се притичат двама нови герои, в които се влюбих от пръв поглед – момиче ломбакс на име Rivet (да, напълно сте прави, ще прехвърчат романтични искри), както и депресираната роботка Kit. По този начин Insomniac оформят две двойки от миловидни персонажи, които се редуват да прескачат из изпъстрените с пъзели, стрелба и иновативни оръжия нива. Като говорим за оръжия, които са отличителната черта на поредицата – те пак са тук, отново мощни, странни и непредсказуеми. Тук отварям лирична скоба и ще споделя, че от целия набор пушкала най-много ми допадна един иновативен гранатомет, който при поразяване на враг осигурява солидно покривало от листа, с което лошковецът заприличва на добре поддържан чимшир. Играта продължава да следва характерния си линеен приключенски сюжет, като това определено не е лош дизайнерски избор, защото нивата са ОГРОМНИ и пред играчите се откриват множество интересни задачи, които да вършат, докато контролират персонажите на екрана.

 

Време е и за техническата част от ревюто

 

Дойде моментът да се спрем и на качеството на продукцията, тоест презентацията, която са ни подготвили вездесъщите Insomniac. Тук не може да има никакъв спор, защото играта прилича на оживял анимационен филм на великаните от Pixar. От козината на Ratchet до лъскавото покритие на Clank – всичко е със зашеметяващи нива на реализъм, като добре имплементираният ray tracing активно подпомага красивите картинки на екрана. А нивото на детайлност на световете, в които скитат главните персонажи, е близо до това, демонстрирано в най-впечатляващите и главозамайващи презентации на игралните енджини на бъдещето като например Unreal Engine 5.

Дали летите из научнофантастичен град, скитате в опасна джунгла или карате ракето-кънки в пустошта, създателите на играта са се погрижили редовно да разтърквате очи в почуда дали това, което виждате на екрана, е действително игра или пререндериран анимационен филм. Rift Apart предлага богат избор на графични режими, които да отговорят на всеки вкус, като държа да отбележа, че те доста сериозно натоварват чудовищния PS5.

На първо място слагам моя предпочитан избор – Fidelity режим, който предлага 30FPS изживяване, гарнирано с чудесен ray tracing, реалистично осветление и 4К резолюция. Гарантирам ви, че ако изберете този режим, няма да сбъркате, защото точно той илюстрира най-правилно истинския next-gen, който показва качествения скок на новия хардуер спрямо предишната генерация. На второ място се намира режимът Performance RT, който ви дава 60FPS и ray tracing, но с цената на по-ниска резолюция. На последно място идва Performance режимът, който идва с 60FPS, без ray tracing, но с висока резолюция (до 4К).

Другата зашеметяваща новост, имплементирана в заглавието, е употребата на митичното SSD, собствена разработка на Sony. То осигурява такава скорост, че прелитането през различните, чудновати светове, изобразяването на милиони полигони на екрана да става мигновено, плавно, без никакво забавяне или накъсване. Ако искате бързо да се убедите дали думите на Mark Cerny на техническата конференция преди повече от година са били верни – просто използвайте няколко „телепорта“ през разкъсванията на времевия континуум и ще разберете колко е напреднала технологията. Тук също така искам да спомена и страхотното 3D Audio, което при използване на слушалките на Sony – Pulse 3D, или дори тези от предишната генерация – Platinum Headset, гарантират едно музикално пътешествие, от което ви е трудно да се откъснете дори и за секунда.

Накрая на този кратък технически обзор ще напиша няколко думи и за имплементацията на всички иновации, налични в новия контролер DualSense. Това е второто заглавие на Sony след Astro’s Playground, което напълно се възползва от страхотните възможности на новия джойстик. Определено, докато играете играта с него, ще усещате действието на екрана по неповторим начин в ръцете си – невероятната вибрация при всеки скок на персонажите или съпротивлението при натискането на бутона за стрелба.

 

В заключение...

 

В заключение ще кажа само едно – Ratchet & Clank: Rift Apart е първата next-gen игра, която наистина ме убеди, че новата генерация е тук. Амалгамата, която са забъркали Insomniac, е изключително впечатляваща – страхотни герои, невероятна графика (умело използване на всички нови похвати при разработката на развлекателен софтуер), както и тоновете невероятни оръжия, които да ви приковат интереса. Така че, ако разполагате с PlayStation 5 или обмисляте покупката му, новите приключения на Ratchet и Clank определено заслужават всяка една минута, която ще им отделите.

Снимки: Sony

Виж още: Очарователната мини ретро конзола Playdate идва през юли за 179 долара