Преди броени дни шефът на Alienware Франк Ейзър излезе с интересно изказване, в което изтъкна, че персоналният компютър е победил в своеобразната война за надмощие на гейм фронта, защото конзолите все повече заприличват на РС.

"Конзолните производители осъзнаха, че не могат да поддържат дългите цикли, защото не успяват да се справят с огромните иновации в индустрията. Конзолната архитектура повече от всякога прилича на компютър и мисля, че това е истинско доказателство за това, че РС-то победи", обяви Ейзър.

Той очевидно не познава моя приятел Мартин.


 

С Мартин се познаваме още от гимназията и като повечето български геймъри през 90-те израснахме именно с компютрите. Още си спомням как си разменяхме дискети с Doom и треперехме, когато флопито се запънеше при разархивирането им. През годините Мартин си остана запален РС геймър, който и до днес нарича леко презрително своите колеги от другата страна на барикадата "конзоладжии". Не ги мрази сами по себе си, просто предпочита да има повече контрол върху системата, а и е свикнал с компютрите. В последно време обаче наблюдавам някои интересни промени в геймърските му навици. Днес Мартин е свързал машината си към огромен 47-инчов телевизор и играе предимно с Xbox контролер. Казва, че така му е по-удобно. Натрупал е и доста солиден каталог от Steam игри, отдавна заменили пиратските. Един ден не се сдържах и го попитах дали си дава сметка, че неволно е възприел начин на игра на същите тези "конзоладжии", на които гледаше с леко насмешка. Мартин остана изненадан и дори леко объркан; явно е, че не се бе замислял. Накрая сви рамене и продължи да играе на Gears of War 4 - конзолна поредица, която се завърна на персоналните компютри след цяло десетилетие.

Мартин далеч не е единственият геймър, който се е адаптирал към конзолния начин на игра, заменяйки монитора с телевизор и мишката с удобен геймпад. Разбира се, РС геймингът има своите предимства, но твърдението, че конзолите са загубили облика си, е повече от преувеличено. На първо място, компании като Sony, Nintendo и Microsoft имат десетилетия опит и собствена идентичност, които са им спечелили милиони верни фенове. Steam предлага стотици игри, които са удобно организирани в каталози поддържат така наречените achievements - нещо, което PlayStation Network и Xbox Live правят от повече от десет години. Водени от желанието да получат по-удобно и гъвкаво изживяване, компютърните геймъри съзнателно или не се адаптират към начина на игра, който по принцип е характерен за конзолите. Не трябва да забравяме и огромния брой конзолни игри, които в последните години получиха портове за РС. Причината за тях е, че много дълго време компютърът бе пренебрегван като платформа и огромната част от заглавията излизаха само за конзоли. В обратна посока практически няма нищо, така че е очевидно, че РС геймърите се възползват от конзолните каталози, а не обратното.

 

 

Финансово конзолите също имат предимството да предложат цели системи за забавление на приемливи цени. В исторически план PlayStation 2 бе най-евтиният DVD плейър, което също допринесе за огромната популярност на конзолата. По-късно PlayStation 3 имаше същото предимство с вградения си Blu-ray. Днес PlayStation 4 пък предлага виртуална реалност на достъпна цена с PlayStation VR, който е много по-евтин от конкурентни шлемове като Oculus Rift и HTC Vive.

Въпреки че един компютър винаги ще има предимство, когато става въпрос за чиста мощност, и че сегашното конзолно поколение действително споделя неочаквано голяма част от архитектурата си с компютрите, конзолите са специфични машини, проектирани и изпълнени с една-единствена идея - да бъдат максимално ефективни в подкарването на игри. Единната архитектура и нейната оптимизация позволяват безпроблемното стартиране на игри дълги години след излизането на конзолата. Разработчиците знаят какво да очакват и работят на най-ниското възможно ниво, постигайки висока степен на производителност. Тази идея неотдавна бе възприета от т.нар. Steam машини, които са практически конзоли в РС кутия - още едно доказателство, че двете екосистеми черпят една от друга с пълни шепи.

Накрая трябва да споменем проблемите, свързани с някои от големите игри в последните две години, що се отнася до техните компютърни версии. За съжаление заглавия като Batman: Arkham Knight получиха много проблемни портове, които не позволиха на геймърите с компютри да получат същото изживяване като конзолните геймъри. В крайна сметка каква е ползата от това, че разполагаш с мощен компютър, когато максималният брой кадри в секунда е ограничен само до 30 или когато играта е толкова лошо оптимизирана? Подобно ограничение е доста неприятно за хора, които са дали големи суми пари за мощни компютри конфигурации, но е напълно познато на конзолите потребители.

С други думи конзолите заприличват точно толкова на компютри, колкото и обратното.

 

 

Следователно истинският въпрос е не коя система е победила, а как е най-удобно за геймърите да се наслаждават на любимите си заглавия. В това отношение в момента имаме безпрецедентно разнообразие от игри, аксесоари и услуги, всички от които са достъпни за възможно най-широк кръг от хора. Най-важното, разбира се, е да не забравяме, че игрите са преди всичко средство за забавление и не трябва да се превръщат заложник на едни или други компании производители и шефове. Ако играта на конзола доставя удоволствие, няма причина да се сърдите на някой, който предпочита бавно и методично да сглобява собствена конфигурация. От друга страна, ако разполагате с време, средства и умения, за да извлечете максимума от игрите си, не гледайте с насмешка но онези, които просто искат да започнат игра максимално бързо и без излишни настройки. Не забравяйте - не е важен хардуерът, а как го използвате!

Как избрахме претендентите за най-добра игра на годината?

Тагове: