Наскоро в Испания експерти препоръчаха на смартфоните, продавани в страната, да се поставят предупредителни етикети за здравето. Това е част от по-големи усилия за справяне с това, което мнозина смятат за нарастващ проблем на общественото здраве: децата прекарват прекалено много време пред екраните. Комитетът, който стои зад доклада, предлага времето, прекарано от децата пред екрана, да бъде силно ограничено, като се препоръчва децата под тригодишна възраст изобщо да не се излагат на екран. За децата на възраст между 6 и 12 години докладът предлага да се изберат „глупави телефони“, които да се използват само за разговори, като вместо това се насърчават офлайн дейности като спорт.

Комитетът също така препоръчва на лекарите да включват въпроси за времето, прекарано пред екрана, в редовните профилактични прегледи, като проверяват за потенциални проблеми като тревожност, депресия и други проблеми с психичното здраве, свързани с прекомерната употреба на устройства. Тези предложения са част от по-широкия стремеж на Испания да защити децата от възможните опасности от прекомерното излагане на цифрови технологии, като се придържа към предупрежденията за общественото здраве, свързани с пушенето на цигари.

Но Испания не е единствената страна, която се опитва да преосмисли начина, по който децата взаимодействат с технологиите. Австралия наскоро прие забрана за ползване на социални медии от лица под 16 години, която има за цел да блокира платформи като TikTok, Instagram и Snapchat за млади потребители. Тя трябва да влезе в сила през следващата година и е свързана с големи глоби за платформите, които не я спазват. Австрия твърди, че целта е да се защити психичното здраве на децата и да им се позволи да имат истинско детство.

На места като Франция и в някои щати на САЩ има забрани за смартфони в класните стаи, но те не са пълни. Във Франция например е забранено използването на телефони по време на учебните часове за деца до 15-годишна възраст, въпреки че има изключения за спешни случаи или увреждания. Подобно на това ограниченията в САЩ варират в зависимост от щата, като в някои училища телефоните са напълно забранени по време на учебните занятия, а в други се ограничава използването им до определени зони или часове.

Миналата година ЮНЕСКО също се включи в дебата, като призова за глобални политики за забрана на телефоните в класните стаи, освен ако не са крайно необходими. Техните изследвания твърдят, че дори вибриращ телефон наблизо може да навреди на концентрацията, и посочват проучвания, показващи по-добри резултати в обучението, когато телефоните са премахнати, особено за учениците, които изостават от своите връстници.

Снимка: Unsplash

Виж още: Революционен метод за обучение повишава ефективността на мозъка и тялото при възрастни хора