Терминът „филм, създаден по игра“ до ден-днешен предизвиква презрителни гримаси у много киномани. В повечето случаи за това има сериозни основания. Но също така е вярно, че има и доста изключения, представени от продукции, които в голяма или по-скромна степен улавят атмосферата на игровите първообрази. И едва ли има по-подходящ от кинаджийския ни брой, за да представим една наша своеобразна класация на отличителните заглавия. Номерацията е условна, защото този ТОП 10 по-скоро трябва да се разглежда като селекция, а не непременно като подредба. Особено ако имате предвид, че сме вмъкнали спорни или направо скандални имена.

 

Lara Croft: Tomb Raider
Година: 2001
Приходи: $400 000 000

Ако се комбинира един от секссимволите на геймърската индустрия с такъв на Холивуд, ще получите сигурен кинохит. Такъв е и първият филм за знойната и авантюристична „археоложка“ Лара Крофт, в ролята на която перфектно пасна Анджелина Джоли – по времето, когато все още имаше телесни извивки, по които мъжете (преобладаващата част от геймърите) се захласваха и прехласваха. Подобно на фабулата в игрите, и във филма Лара Крофт принадлежи към аристократично британско семейство. Добре обучена на ръкопашен бой, боравене с оръжия и редица чужди езици, тя се впуска в почти безразсъдни приключения, за да събира ценни артефакти от възможно най-опасните руини, храмове и градове. А когато се оказва, че злите илюминати имат интерес към същите ценности, се забърква експлозивен коктейл, водещ и до закономерния ефектен екшън. Качествата на този филм проличават и от контраста с далеч по-безуспешното продължение „Люлката на живота“.

 

 

 

Need for Speed
Година: 2014
Приходи: $243 000 000

Човек трудно може да сбърка някъде в екранизация­та на игра със състезателни коли. Всичко, от което има нужда, е шофьор, на когото зрителите симпатизират, както и тайфа от други поне неотблъскващи персонажи. Водещата роля е поверена на Арън Пол, нашумял покрай сериала Breaking Bad. Пол чудесно се вписва в образа на Тоби Маршал, който трагично губи приятел в ужасна катастрофа и е на път да изгуби автомобилния си сервиз, в който работят всичките му други приятели. И така, в момент на слабост приема да участва в нелегално състезание с коли, което непрекъснато вдига адреналина и всички парични и житейски залози.

 

 

 

Resident Evil
Година: 2002
Приходи: $142 000 000

Както игрите Resident Evil вече имат много издания, така и кинопоредицата, основана на тях – „Заразно зло“, догодина ще се сдобие с шеста, вероятно последна серия. Сюжетът ни занимава с постапокалиптичен свят, в който главната героиня Алис оцелява сред безчет зомбита, мутанти и въоръжени до зъби агенти на безскрупулна мегакорпорация.

Ролята на Алис във всички епизоди се изпълнява от Мила Йовович, а режисьор и сценарист на повечето сегменти е Пол У. С. Андерсън, неин съпруг.

Въпреки вариращото качество от епизод до епизод не може да се отрече, че семейството влага средства и душа в сагата. Нещо повече, забелязва се пълната липса на страх от това да се правят леки промени спрямо историята на игрите, макар това да не се харесва на много фенове на оригиналния материал.

 

 

 

Doom
Година: 2005
Приходи: $44 000 000

Няма компютърен геймър, който поне да не е чувал за шутъра Doom. Както се оказа обаче, това само по себе си не е достатъчно, за да се гарантира успех на киноадаптацията. В нея участваха Карл Ърбан (скоро след нашумяването на името му във „Властелинът на пръстените“), Розамунд Пайк (днес номинирана за „Оскар“) и Негово величество Дуейн Джонсън – Скалата.

Звезден състав, по-засукана марсианска история и от тази на играта, екшън и стрелба на килограм... е, тези неща не задоволиха зрителите. От вложените 60 милиона долара за направата на филма се върнаха само 44 милиона. Епичен провал, който обаче се запомня с култова сцена... копираща едно към едно ракурса на камерата в играта.

 

 

 

Mortal Kombat
Година: 1995
Приходи: $193 000 000

Авторите на биткаджийската игрова поредица MK никога не са крили, че поне дузина от бойците са вдъхновени от филми на 1980-те, както и от второразредните „каратистки“ продукции, излизащи директно за видео. В реда на тези мисли не е изненадващо, че и екранизацията на играта е в този стил – някак си не се взима на сериозно, въпреки че можеше... Защото Mortal Kombat, за разлика от конкурентите си в жанра, взима историята на турнира си и на всеки отделен боец повече от отговорно. Това личи и от екранизацията, където всеки герой си тежи на мястото, създава впечатление, че е от плът и кръв. А като стана дума за кръв, във филма липсват прекомерно кървави сцени, каквито пък изобилстват в играта. Това от своя страна свидетелства, че един Mortal Kombat може да бъде успешен и без да излага карантии на показ. Втория филм – Annihilation, можете да го пропуснете.

 

 

 

Silent Hill
Година: 2006
Приходи: $96 000 000

Наред с вариращи художествени качества, филмите по игри от дълги години вече предлагат и значително жанрово разнообразие. Поредицата Silent Hill е добре позната на конзолните геймъри, падащи си по психотрилъри с екшън елементи. Ако сте кинолюбител и се привличате от този жанр, можете да дадете шанс и на киноварианта. В него се разказва за Шарън и Роуз да Силва, дъщеря и майка, които след поредица от странни видения и прояви на сомнамбулизъм се озовават в мистериозното и доста страховито градче Сайлънт Хил. Постепенно става ясно, че те са свързани с неговото смущаващо минало.

Освен двете дами, в ролите на които са Лори Холдън и Рада Мичъл, в няколко ключови сцени участва и Шон Бийн („Властелинът на пръстените“, „Игра на тронове“). Мичъл и Бийн се завръщат и за не толкова успешното, но прилично продължение Silent Hill: Revelation 3D.

 

 

 

 

Max Payne
Година: 2008
Приходи: $125 000 000

Този филм не се провали касово в боксофиса, но много фенове на оригиналния материал не харесаха заигравката със свръхестествените елементи от скандинавската митология. Защото историята на играта е съвсем земна. Също така досега се водят спорове дали Марк Уолбърг беше най-подходящият актьор за твърде сложната роля на ченгето Макс Пейн – овдовял съпруг, почернен баща и преследван от престъпна корпорация, без да броим и това, че е издирван от собствените си бивши колеги. Спорна се явява и появата на героинята Мона Сакс (в ролята Мила Кунис), която, както и в игрите, може би щеше да е на място чак в евентуално продължение. За жалост обаче и двата персонажа останаха набързо претупани и засенчени от валкирии, което направи нищожни шансовете за втора серия.

 

 

 

 

Final Fantasy: The Spirits Within
Година: 2001
Приходи: $117 000 000

Ако един филм ви накара да се заинтригувате относно непознатата ви игра, от която е вдъхновен, значи си имате работа с възможно най-успешния тип екранизация. В конкретния случай с Final Fantasy дори нямаме типичния подход, при който се залага на поне една знаменитост, която да износи целия проект с красивата си физиономия или мускулите си. The Spirits Within е пълнометражна анимация, която беше феноменална в началото на новия милениум и притесни холивудските звезди, че фотореалистичните герои, досущ като живи, един ден могат да обезценят или направо да оставят без работа актьорите от плът и кръв.

Историята ни занимава с младата д-р Аки Рос, която опитва да спаси себе си и човечеството от раса извънземни нашественици, трудни за убиване по конвенционален начин: с патрони и експлозиви.

 

 

 

 

BloodRayne
Година: 2005
Приходи: $7 000 000

Немският режисьор Уве Бол е посветил живота си да прави филми по игри. А милиони фенове на същите тези игри вече от едно десетилетие правят петиции да му бъде забранена подобна дейност. Неговите продукции са водещата причина за пейоративното значение на термина „филми по игра“, но на самия Бол като че ли не му пука. В портфолиото му се нареждат печални филми, като Far Cry, Alone in the Dark и Postal, но еталон за творчеството му е трилогията по играта BloodRayne. В ролята на „Кървавата Райна“, както е известна по нашенски, е Кристана Локън, нашумяла от „Терминатор 3“. С поддържащи роли пък са Майкъл Медсън, Удо Киер, Били Зейн, Мишел Родригес, Джералдин Чаплин и Бен Кингсли, все гръмки имена, за да е още по-голяма излагацията накрая. Но ако гледате сагата като случайна комедия, която не връща и една трета от бюджета за създаването си, ще разберете защо има място в селекцията ни.

 

 

 

 

Prince of Persia: Sands of Time
Година: 2010
Приходи: $425 000 000

Млад принц и неговата спътница по неволя, също от кралско семейство, се впускат в лудешко приключение, опитвайки да предотвратят действията на опасен чародей, способен да унищожи целия свят с магическите пясъци на времето. Митична история, симпатични персонажи, комедия и акробатичен екшън – какво му трябва повече на човек? Явно това е достатъчно, ако обърнем внимание на факта, че „Принцът на Персия“ е най-касовият филм в селекцията.

Звездите Джейк Гиленхол, Джема Артентън и Сър Бен Кингсли със сигурност няма да се срамуват от участието в тази кинопродукция, която вече пет години след появата си дава признаци, че ще устои на „пясъците на времето“: присъства на челните места и в класациите на множество други печатни и онлайн издания.

 

 


Коя е любимата ви екранизация по компютърна игра?

Сериалът на 2015: защо всички говорят за Mr. Robot

 

Тагове: