С помощта на сателитни снимки и изкуствен интелект изследователите са картографирали човешката дейност в морето с по-голяма точност от всякога. Усилията разкриха огромно количество промишлена дейност, която преди това е оставала под радара - от подозрителни риболовни операции до експлозия на офшорното енергийно развитие.

Картите бяха публикувани в списание Nature. Изследването, ръководено от подкрепената от Google организация с нестопанска цел Global Fishing Watch, разкри, че цели три четвърти от световните промишлени риболовни кораби не са публично проследени. До 30% от транспортните и енергийните кораби също не се проследяват публично.

Според изследователите тези "мъртви точки" могат да попречат на глобалните усилия за опазване на околната среда. За да защитят по-добре световните океани и риболова, политиците се нуждаят от по-точна картина на местата, където хората експлоатират ресурсите в морето.

Почти всички държави на Земята се съгласиха да постигнат обща цел за опазване на 30% от земните земи и води до 2030 г. в рамките на приетата миналата година Глобална рамка за биологичното разнообразие от Кунмин и Монреал. "Въпросът е кои 30 процента трябва да защитим? И не можете да обсъждате къде е риболовната дейност, къде са нефтените платформи, ако не разполагате с тази карта", казва Дейвид Крудсма, един от авторите на статията в Nature и директор на отдела за изследвания и иновации в Global Fishing Watch.

Досега Global Fishing Watch и други организации разчитаха предимно на морската система за автоматична идентификация (AIS), за да разберат какво се случва в морето. Системата проследява плавателни съдове, които носят кутия, изпращаща радиосигнали, и в миналото данните са били използвани за документиране на прекомерен риболов и принудителен труд на корабите. Въпреки това системата има сериозни ограничения. Изискванията за носене на AIS варират в зависимост от държавата и вида на плавателния съд. Освен това е много лесно някой да изключи кутията, когато иска да избегне откриване, или да плава през места, където сигналът е слаб.

За да запълнят празните места, Крудсма и колегите му анализират 2000 терабайта изображения от спътниковото съзвездие Sentinel-1 на Европейската космическа агенция. Вместо да прави традиционни оптични изображения, които са като снимки с фотоапарат, Sentinel-1 използва усъвършенствани радарни инструменти, за да наблюдава повърхността на Земята. Радарът може да прониква през облаците и да "вижда" в тъмното - и той успя да забележи офшорна дейност, която AIS пропусна.

Тъй като 2000 терабайта са огромно количество данни за обработка, изследователите разработват три модела за дълбоко обучение, за да класифицират всеки открит плавателен съд, да оценят размера му и да сортират различните видове офшорна инфраструктура. Те са наблюдавали около 15% от световния океан, където се извършват 75% от промишлената дейност, като са обърнали внимание както на движението на плавателни съдове, така и на развитието на стационарни офшорни структури като нефтени платформи и вятърни турбини в периода 2017 - 2021 г.

Въпреки че риболовната активност спада в началото на пандемията от Ковид-19 през 2020 г., те откриват гъст трафик на плавателни съдове в райони, които "преди това са показвали малка или никаква активност на плавателни съдове" в публичните системи за проследяване - особено около Южна и Югоизточна Азия и северните и западните брегове на Африка.

Данните показват и бум в развитието на офшорната енергетика. До края на 2020 г. броят на вятърните турбини надхвърля броя на нефтените съоръжения. До следващата година турбините ще съставляват 48% от цялата океанска инфраструктура, докато нефтените структури ще са 38%.

Почти цялото развитие на офшорната вятърна енергия се осъществява край бреговете на Северна Европа и Китай. В североизточната част на САЩ противниците на чистата енергия се опитаха да свържат фалшиво смъртните случаи на китове с предстоящото развитие на офшорни вятърни инсталации, въпреки че доказателствата сочат, че проблемът е в ударите на корабите.

Около нефтените съоръжения се движат много повече плавателни съдове, отколкото около вятърните турбини. Понякога се използват кораби цистерни за транспортиране на нефт до брега като алтернатива на тръбопроводите. Броят на нефтените структури е нараснал с 16% през петте изследвани години. А разработването на нефтени находища в морето е свързано с пет пъти по-голям трафик на плавателни съдове в световен мащаб, отколкото вятърните турбини през 2021 г. "Действителният размер на корабния трафик в световен мащаб от вятърни турбини е нищожен в сравнение с останалия трафик", казва Крудсма.

Новите инструменти за машинно обучение, които се разработват като софтуер с отворен код за обработка на глобални сателитни изображения, "демократизират достъпа до данни и инструменти и позволяват на изследователите, анализаторите и политиците в страните с ниски доходи да използват технологиите за проследяване на ниска цена", се казва в друга статия, публикувана в Nature, която коментира изследването на Паоло и Крудсма. "Досега не е съществувала цялостна глобална карта на тези различни видове морска инфраструктура", се казва в статията.

Снимка: Unsplash

Виж още: ChatGPT е готов да лъже и мами, когато го притиснете да изкара пари