Anna’s Archive, известна група хакери, свързана най-вече със съхранението на книги и академични документи, направи едно от най-смелите си заявления досега: архивиране на значителна част от каталога на Spotify, включително метаданни и музикални файлове, в това, което описва като глобален „архив за съхранение” на музика.
Групата твърди, че е архивирала метаданни за около 256 милиона песни и аудио файлове за около 86 милиона песни. По отношение на обема слушане, Anna’s Archive посочва, че това представлява приблизително 99,6% от всички възпроизвеждания в Spotify. Пълният набор от данни тежи малко под 300 TB и се разпространява чрез мащабни торенти, организирани по популярност. Ако това е вярно, това би го направило най-голямата публично достъпна база данни с метаданни за музика, която съществува.
Сайтът Anna’s Archive, който се появи едва преди три години, вече е една от най-често атакуваните платформи за пиратство в интернет, като притежателите на права са подали стотици милиони искания за премахване на съдържание от него. Въпреки това, той остава достъпен чрез огледални сайтове и алтернативни домейни. Традиционно фокусиран върху текстови материали, Anna's Archive твърди, че книгите и статиите предлагат най-висока „информационна плътност“ за съхранение. Групата обаче заявява, че по-широката ѝ мисия е да опазва знанията и културата на човечеството във всички видове медии. Тя обяснява, че този проект на Spotify е възникнал, след като е открит начин за мащабно извличане на данни от платформата.
Освен това групата твърди, че макар музиката да изглежда добре съхранена чрез CD-та, винилови записи и частни торент общности, съществуващите усилия са насочени предимно към известни артисти и формати с изключително високо качество. Според Anna’s Archive този подход увеличава нуждите от съхранение и оставя по-малко известната или по-малко търсена музика с лошо споделяне или изложена на риск от загуба. Spotify, въпреки че не съдържа цялата музика, която някога е била продуцирана, се описва като „отлично начало“ за изграждането на по-изчерпателен, централизиран архив на съвременната записана музика.

Anna’s Archive посочва, че Spotify съхранява общо около 256 милиона песни и твърди, че е заснела метаданни за почти всички от тях. Самият аудиоархив е по-селективен, като съхранява около 86 милиона музикални файла, което представлява по-голямата част от слушането на платформата. Песните с измерима популярност са съхранени в оригиналния формат на Spotify 160kbps OGG Vorbis, докато по-малко слушаните песни са прекодирани в по-малки OGG Opus файлове с 75kbps, за да се намалят изискванията за съхранение. Архивът дава приоритет на съдържанието, използвайки вътрешната метрика за „популярност“ на Spotify, а материалите, издадени след юли 2025 г., може да липсват или да са непълни. Групата също така подчертава мащаба на своята колекция от метаданни, като отбелязва, че тя включва 186 милиона уникални ISRC, което е много повече от съществуващите публични бази данни като MusicBrainz.
Към момента са публикувани само метаданните. Музикалните файлове се разпространяват постепенно, като се започва с най-популярните парчета. Допълнителни компоненти, като обложки на албуми и пач файлове за възстановяване на оригиналния звук, са планирани за по-късни етапи.
Spotify призна ситуацията и потвърди, че разследва неразрешен достъп до платформата си. В изявление компанията заяви, че е идентифицирала трета страна, която е събрала публични метаданни и е използвала незаконни методи за заобикаляне на DRM защитите, за да получи достъп до „някои“ аудио файлове.
Въпреки че Anna’s Archive представя проекта като културно съхранение, правната основа е силно съмнителна. Spotify лицензира музика по строги споразумения с музикални компании и притежатели на права, а масовото извличане и преразпределяне на аудио файлове чрез торенти е почти сигурно нарушение както на условията за ползване на Spotify, така и на закона за авторското право в много юрисдикции.
Засега архивното копие на Anna’s Archive в Spotify е едно от най-смелите начинания за съхранение на данни, които интернет е виждал. Дали то ще се превърне в знаково събитие в областта на цифровото съхранение или в краткотрайна провокация, зависи до голяма степен от Spotify, звукозаписните компании и съдилищата.
Снимка: Pexels