Ах, този Google – той отговаря на безобразните ни въпроси, помага ни в критични ситуации и е винаги на разположение. С изключение на случайните козметични промени в началната страница търсачката на Google не се променя особено много. Повечето актуализации всъщност са невидими за милионите заявители, които правят милиарди заявки за търсене на ден на 150 езика. Както е известно, милиардите уеб страници са преглеждани от автоматизирани уеб системи, които решават кое е уместно и надеждно. Те обаче не съществуват свободно – много екипи ги коригират, за да се показват възможно най-полезните резултати.  
Дани Съливан, отговорник за връзки с обществеността за Google Search, разясни в интервю за Wired, че преди да се внедри нещо ново, промените в търсачката преминават през строг процес. През 2021 г. Google са провели повече от 700 000 експеримента, които са довели до 4000 подобрения. „Данните от тези оценки и експерименти преминават през задълбочен преглед от опитни инженери и анализатори на търсенето, както и други експерти по право и поверителност, които след това определят дали промяната е одобрена за стартиране“, допълва Съливан. 
В допълнение към промените в методологията за търсене на Google имат за цел да направят процеса по търсене по-контекстуален и да позволят на потребителите да действат по-интуитивно – като например едновременното търсене по изображение и текст. Съливан издава, че скоро ще бъде активна и функцията multisearch near me, която ще предоставя по-локализирани резултати. Съливан казва, че Google също така се фокусира върху това да направи някои видове търсения – като изследване на нов град – по-визуални, като подчертава работата на създателите на съдържание и отворената мрежа. Това ще позволи информацията да бъде предоставена от първа ръка, а секция discussions and forums ще позволи проблемът да бъде разгледан по-задълбочено.  


Една от най-новите еволюции е, че резултатите в мобилните устройства се различават от тези на настолен компютър. Причината за това е, че по този начин се сортира съдържание, което се изобразява добре на мобилен екран. Съливан разяснява, че промените в начина, по който Google обработва класирането при търсене, имат за цел да изтласкат съдържание от реални хора, а не ферми за съдържание, оптимизиращи съдържание за търсачките, и това работи в тандем с други усилия като подобряване на резултатите за страници с преглед на продукти.  
Интересно е, че Съливан разкрива и че ежедневно Google Search се справя с около 40 милиарда страници със спам и злонамерено съдържание, като търсачката успява да филтрира около 99% от тях, но обемът постоянно нараства. За филтрацията се грижи SpamBrain – базирана на изкуствен интелект система за предотвратяване на спам, но и потребителите могат да съдействат, ако се натъкнат на някой неподходящ резултат. Все пак усилията трябва да са общи, нали? 

Снимки: Unsplash

Виж още: Google дава празничен списък от потенциални измами